Moottorin mekaanisen kunnon tutkiminen : moottoritestauspenkin käyttöohjeen laatiminen
Joska, Riku (2019)
Joska, Riku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112622726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä erilaisia keinoja ja menetelmiä moottorin mekaanisen kunnon varmistamiseksi. Opinnäytetyössä käydään myös läpi polttomoottoreiden toiminnan edellytyksiä ja pohditaan moottorin mekaanisen kunnon vaikutuksia. Opinnäytetyön taustalla oli tarve saada Turun ammattikorkeakoulun autolaboratorioon liikuteltava moottoritestauspenkki opiskelijoiden laboratoriokäyttöön. Opinnäytetyön toimeksiantoon sisältyi myös ohjeen laatiminen testauspenkin käyttöön. Mittaukset suoritettiin penkkiin asennetulle Opel Commodoren kuusisylinteriselle bensiinimoottorille, johon on opetuksellisista syistä tehty mekaanisia vaurioita. Moottoritestauspenkki, jossa mitattava moottori on kiinni, on Mats Tuomisen suunnittelema ja toteuttama.
Moottorin mekaanisen kunnon mittaamista varten on yleisesti käytössä puristuspaine- sekä ohivuotomittaus. Näillä kahdella menetelmällä pystytään tarkoin selvittämään ja rajaamaan moottorin vauriot. Tässä työssä puristuspaine- ja ohivuotomittaukset suoritettiin mitattavan moottorin kaikkiin sylintereihin useaan kertaan. Tavoitteena oli, että mittauksien pohjalta pystytään luomaan tarkka arvio moottorin mekaanisesta kunnosta ja vaurioiden laajuudesta.
Mittausten suorittamisen jälkeen saatiin hyvä käsitys mitattavan moottorin mekaanisesta kunnosta. Arvio moottorin kunnosta on tehty pelkästään suoritettujen puristuspaine- ja ohivuotomittausten perusteella. Vikakohteet moottorista saatiin näitä kahta menetelmää käyttämällä hyvin selville. Mittaustuloksia verrattiin Tuomisen tekemiin vaurioihin ja havaittiin, että pelkästään mittausten perusteella tehty arvio moottorin mekaanisesta kunnosta on oikea. The purpose of this thesis is to present different ways and methods to measure mechanical condition of the engine. In this thesis, there is also consideration about the effects of mechanical wearing of the engine and prerequisites for the operation of internal combustion engines. This thesis was created because of the need for easily movable engine test bench in the automotive laboratory of Turku University of Applied Sciences. The test bench will be used by students for their laboratory studies. The assignment of this thesis included also making of using instructions for the test bench. All measurements were made on an Opel Commodores six-cylinder petrol engine, which was installed on the test bench. There were on purpose built mechanical damages in the engine for educational purposes. The engine test bench is developed by Mats Tuominen.
There are two main measurements that are often used to measure the mechanical condition of the engine. With compression pressure test and leak-off test there is a possibility to determine wearing of the engine very accurately. In this work those tests were made several times to all cylinders of the engine. The target was that with the tests performed, an accurate estimation about the condition of the engine can be made.
After the measuring of the engine there was a good understanding about the mechanical condition of the engine. The estimation concerning engine condition was based only on compression pressure and leak-off measurements. Engine fault locations were found precisely. When comparing the results to the damages made by Mr. Tuominen, the conclusion was that the estimation about the condition of the engine was correct.
Moottorin mekaanisen kunnon mittaamista varten on yleisesti käytössä puristuspaine- sekä ohivuotomittaus. Näillä kahdella menetelmällä pystytään tarkoin selvittämään ja rajaamaan moottorin vauriot. Tässä työssä puristuspaine- ja ohivuotomittaukset suoritettiin mitattavan moottorin kaikkiin sylintereihin useaan kertaan. Tavoitteena oli, että mittauksien pohjalta pystytään luomaan tarkka arvio moottorin mekaanisesta kunnosta ja vaurioiden laajuudesta.
Mittausten suorittamisen jälkeen saatiin hyvä käsitys mitattavan moottorin mekaanisesta kunnosta. Arvio moottorin kunnosta on tehty pelkästään suoritettujen puristuspaine- ja ohivuotomittausten perusteella. Vikakohteet moottorista saatiin näitä kahta menetelmää käyttämällä hyvin selville. Mittaustuloksia verrattiin Tuomisen tekemiin vaurioihin ja havaittiin, että pelkästään mittausten perusteella tehty arvio moottorin mekaanisesta kunnosta on oikea.
There are two main measurements that are often used to measure the mechanical condition of the engine. With compression pressure test and leak-off test there is a possibility to determine wearing of the engine very accurately. In this work those tests were made several times to all cylinders of the engine. The target was that with the tests performed, an accurate estimation about the condition of the engine can be made.
After the measuring of the engine there was a good understanding about the mechanical condition of the engine. The estimation concerning engine condition was based only on compression pressure and leak-off measurements. Engine fault locations were found precisely. When comparing the results to the damages made by Mr. Tuominen, the conclusion was that the estimation about the condition of the engine was correct.