B2B-myyntiprosessi ja itsensä kehittäminen alan ammattilaiseksi
Kujansuu, Kalle (2019)
Kujansuu, Kalle
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823069
Tiivistelmä
Myyntiprosessin hallitseminen on asia, joka jokaisen myyjän tulee tuntea, jotta asiakas voidaan saattaa haluttuun tavoitetilaan – ostopäätökseen. Myyntiprosessi etenee hallitusti ja suunnitellusti asiakaskontaktoinnissa läpi myyntineuvottelun eri vaiheiden huipentuen kaupan ehdottamiseen ja kaupan syntymisestä seuraavaan lisämyyntiin ja asiakkuuden jälkihoitoon.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään myyntiprosessia läpi vaihe vaiheelta sivuten aiheita, jotka ovat olennaisia oikeaoppisen myyntiprosessin noudattamisessa. Opinnäytetyön toisessa luvussa pureudutaan kirjoittajan kehittymiseen huippumyyjäksi alkaen ajasta, jolloin kirjoittaja ei vielä myynnin teoriaa hallinnut. Tämän luvun aikana käsitellään aikaa, jolloin kirjoittaja toimi vielä pääsääntöisenä yrittäjänä, asioita, joiden takia kirjoittaja hakeutui opiskelemaan myyntityön koulutusohjelmaan, sekä nykyisiä työtehtäviä ja tulevaisuudennäkymiä myyntityön saralla.
Työn teoriaosuudessa pohditaan siis asioita, joita kirjoittaja ei yrittäjänä työskennellessään vielä myyntityöstä tuntenut ja joita hän lähti opiskelemaan, jotta työllistyminen suureen ja kansainväliseen yritykseen olisi mahdollista. Teoriapohja kiteytyykin kiinteästi kirjoittajan kulkemaan matkaan kohti uraa myyntityön huipulla. Työn portfolio-osuus vertaa kirjoittajan taitoja kussakin eri vaiheessa työuran aikana ja tuo esiin kehittämisehdotuksia, joita lähes jokainen myyjä joutuu jossakin vaiheessa uraansa pohtimaan. Yksi keskeisimpiä pohtimisen aiheita portfolio-osuudessa on myös esimieheltä vaadittavat taidot ja kirjoittajan kehittyminen esimiehenä. Lopussa kirjoittaja pohtii myös kehitysehdotuksia uralleen.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2019 ja sen tavoite tiivistetysti on kehittää kirjoittajaa työnsä parissa. Opinnäytetyö pohjautuu pääsääntöisesti yritysten väliseen myyntineuvotteluun, joskin osassa teoriaa sivutaan myös kulutusmarkkinoita.
Tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään myyntiprosessia läpi vaihe vaiheelta sivuten aiheita, jotka ovat olennaisia oikeaoppisen myyntiprosessin noudattamisessa. Opinnäytetyön toisessa luvussa pureudutaan kirjoittajan kehittymiseen huippumyyjäksi alkaen ajasta, jolloin kirjoittaja ei vielä myynnin teoriaa hallinnut. Tämän luvun aikana käsitellään aikaa, jolloin kirjoittaja toimi vielä pääsääntöisenä yrittäjänä, asioita, joiden takia kirjoittaja hakeutui opiskelemaan myyntityön koulutusohjelmaan, sekä nykyisiä työtehtäviä ja tulevaisuudennäkymiä myyntityön saralla.
Työn teoriaosuudessa pohditaan siis asioita, joita kirjoittaja ei yrittäjänä työskennellessään vielä myyntityöstä tuntenut ja joita hän lähti opiskelemaan, jotta työllistyminen suureen ja kansainväliseen yritykseen olisi mahdollista. Teoriapohja kiteytyykin kiinteästi kirjoittajan kulkemaan matkaan kohti uraa myyntityön huipulla. Työn portfolio-osuus vertaa kirjoittajan taitoja kussakin eri vaiheessa työuran aikana ja tuo esiin kehittämisehdotuksia, joita lähes jokainen myyjä joutuu jossakin vaiheessa uraansa pohtimaan. Yksi keskeisimpiä pohtimisen aiheita portfolio-osuudessa on myös esimieheltä vaadittavat taidot ja kirjoittajan kehittyminen esimiehenä. Lopussa kirjoittaja pohtii myös kehitysehdotuksia uralleen.
Tämä opinnäytetyö suoritetaan huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana vuonna 2019 ja sen tavoite tiivistetysti on kehittää kirjoittajaa työnsä parissa. Opinnäytetyö pohjautuu pääsääntöisesti yritysten väliseen myyntineuvotteluun, joskin osassa teoriaa sivutaan myös kulutusmarkkinoita.