Kunddriven Tjänsteutveckling : Utvecklingsförslag till Högsåra Pensionats övernattningstjänster
Örså, Edit (2019)
Örså, Edit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112522391
Tiivistelmä
Högsåra Pensionat är ett privatägt företag och aktör inom besöksnäringen i Kimitoöns kommun som erbjuder kost -och logitjänster för både privatpersoner och grupper. Pensionatets huvudtjänst är att erbjuda inkvartering och kosthållning för lägerskolor men på grund av inbesparingsbehov från Pensionatets kunder måste företaget utveckla sina övernattningstjänster för turister.
Syftet med detta examensarbete är att förse Ulf Örså, uppdragsgivaren, med kunddrivna tjänsteutvecklingsförslag som skall hjälpa honom att utveckla verksamhetens tjänster utan att äventyra de befintliga tjänsterna. Övernattningstjänsterna utvecklades i enlighet med en tjänsteutvecklingsmodell och byggdes upp på basen av kundernas behov och utvecklingsförslag. Behoven och utvecklingsförslagen har lyfts fram genom en intervjuundersökning med företagets kunder. Kunderna intervjuades i samband med övernattningar på Pensionatet och under ett marknadstest som gjordes på de utvecklade tjänsterna. Den teoretiska referensramen för detta arbete omfattar teori om tjänsteutveckling med betoning på kvalitetsutveckling kundinvolvering och teori om turismtjänster och småföretags tjänsteutveckling.
Resultatet av den kunddrivna tjänsteutvecklingen för Pensionatets bitjänst är utvecklingsförslag baserat på kundernas respons med företagets resurser i beaktande som ger riktning på hur företagaren kan vidareutveckla sina tjänster. Till tjänsteutvecklingsförslagen för Högsåra Pensionat ingick det förbättringar i de digitala tjänsterna, lunchservering och förbättringar i inkvarteringen. Empirin visade att Pensionatets kunder är intresserade av personifierade och unika tjänster med inslag av skärgårdskultur och överraskningsmoment. Med hjälp av kundernas utvecklingsförslag har uppdragsgivaren fått riktning i hur han kan vidareutveckla bitjänsterna på Högsåra Pensionat
Syftet med detta examensarbete är att förse Ulf Örså, uppdragsgivaren, med kunddrivna tjänsteutvecklingsförslag som skall hjälpa honom att utveckla verksamhetens tjänster utan att äventyra de befintliga tjänsterna. Övernattningstjänsterna utvecklades i enlighet med en tjänsteutvecklingsmodell och byggdes upp på basen av kundernas behov och utvecklingsförslag. Behoven och utvecklingsförslagen har lyfts fram genom en intervjuundersökning med företagets kunder. Kunderna intervjuades i samband med övernattningar på Pensionatet och under ett marknadstest som gjordes på de utvecklade tjänsterna. Den teoretiska referensramen för detta arbete omfattar teori om tjänsteutveckling med betoning på kvalitetsutveckling kundinvolvering och teori om turismtjänster och småföretags tjänsteutveckling.
Resultatet av den kunddrivna tjänsteutvecklingen för Pensionatets bitjänst är utvecklingsförslag baserat på kundernas respons med företagets resurser i beaktande som ger riktning på hur företagaren kan vidareutveckla sina tjänster. Till tjänsteutvecklingsförslagen för Högsåra Pensionat ingick det förbättringar i de digitala tjänsterna, lunchservering och förbättringar i inkvarteringen. Empirin visade att Pensionatets kunder är intresserade av personifierade och unika tjänster med inslag av skärgårdskultur och överraskningsmoment. Med hjälp av kundernas utvecklingsförslag har uppdragsgivaren fått riktning i hur han kan vidareutveckla bitjänsterna på Högsåra Pensionat