Rekrytoinnin ja perehdytyksen merkitys kausiliiketoiminnan laajentamisessa : Case: Pitstop
Haara, Henna; Niemi, Jesse (2019)
Haara, Henna
Niemi, Jesse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923385
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu sen tekijöiden haluun laajentaa kausiluontoista Pitstop-renkaanvaihtoprojektia kehittämällä sen rekrytointi- ja perehdytysprosessia. Prosesseja kehittämällä projektista pyrittiin muovaamaan helposti monistettavissa oleva kausiliiketoiminta, joka opinnäytetyössä kehitettyjen asioiden myötä voidaan laajentaa koko Suomen alueelle. Ongelmana toiminnan laajentamisessa oli rekrytointiin kuluvat aikaresurssit, joiden vuoksi toimintaa ei voitu laajentaa halutulla nopeudella. Opinnäytetyössä perehdyttiin rekrytoitavien kohderyhmään, joka muodostui yrittäjyyttä opiskelevista nuorista. Liiketoiminnan laajentamisen muodoksi valittiin franchising-yrittäjyys. Rekrytoinnin osuudessa perehdyttiin niihin tekijöihin, jotka Pitstopin liiketoiminnassa kiinnostavat muita yrittäjyyden opiskelijoita ja sen pohjalta prosessia muutettiin tarvittavaan suuntaan. Perehdytystä käsittelevässä luvussa kehitettiin perehdytysprosessia, jotta rekrytointivaiheessa löydetyt työntekijät tuntisivat nykyistä enemmän merkityksellisyyttä työssään Pitstopilla ja pysyisivät pidempään mukana sen toiminnassa.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka tehtiin ammattikorkeakoulujen tiimiyrittäjyyden yksikköjen valmentajille ja opiskelijoille. Tutkimusosuudessa saatiin selville, että renkaanvaihtoprojekti ei itsessään ole riittävän kiinnostava, vaan siitä on tuotava esille uusia kehitysnäkymiä kiinnostavuuden lisäämiseksi, jotta liiketoimintaa voitaisiin laajentaa halutuin keinoin. Näistä näkymistä osaa oli jo suunniteltu ja osittain toteutettukin. Perehdyttämisosuudessa haastatteluista nousi esiin, että perehdyttämistä ei oltu aiemmin tehty riittävän kattavasti, eivätkä työntekijät tunteneet riittävää varmuutta työssään oman roolinsa täyttämisestä.
Opinnäytetyössä rekrytointia kehitettiin siten, että esiin tuodaan rekrytoitaessa juuri ne asiat, jotka projektista tekevät mielenkiintoisen. Näitä ovat mm. rengasalan uudistaminen uudenlaisella toiminnalla ja yritysyhteistyöt projektissa. Perehdytyksestä tehdään kattavampi ja siinä keskitytään aiempaa enemmän työntekijän tarpeisiin. Kattavamman perehdytyksen avulla työntekijät saadaan tuntemaan olonsa varmemmaksi Pitstopilla työskennellessään, jatkamaan sen parissa pidempään, sekä myös kehittämään sen toimintaa.
Opinnäytetyön tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus, joka tehtiin ammattikorkeakoulujen tiimiyrittäjyyden yksikköjen valmentajille ja opiskelijoille. Tutkimusosuudessa saatiin selville, että renkaanvaihtoprojekti ei itsessään ole riittävän kiinnostava, vaan siitä on tuotava esille uusia kehitysnäkymiä kiinnostavuuden lisäämiseksi, jotta liiketoimintaa voitaisiin laajentaa halutuin keinoin. Näistä näkymistä osaa oli jo suunniteltu ja osittain toteutettukin. Perehdyttämisosuudessa haastatteluista nousi esiin, että perehdyttämistä ei oltu aiemmin tehty riittävän kattavasti, eivätkä työntekijät tunteneet riittävää varmuutta työssään oman roolinsa täyttämisestä.
Opinnäytetyössä rekrytointia kehitettiin siten, että esiin tuodaan rekrytoitaessa juuri ne asiat, jotka projektista tekevät mielenkiintoisen. Näitä ovat mm. rengasalan uudistaminen uudenlaisella toiminnalla ja yritysyhteistyöt projektissa. Perehdytyksestä tehdään kattavampi ja siinä keskitytään aiempaa enemmän työntekijän tarpeisiin. Kattavamman perehdytyksen avulla työntekijät saadaan tuntemaan olonsa varmemmaksi Pitstopilla työskennellessään, jatkamaan sen parissa pidempään, sekä myös kehittämään sen toimintaa.