Myyntityön imagon nykytila ammattikorkeakouluissa
Leppänen, Jarmo; Rajala, Pasi (2011)
Leppänen, Jarmo
Rajala, Pasi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102142293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myyntityön mielikuvia ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden keskuudessa. Aihealueestamme ei ole aiemmin tehty ammattikorkeakouluissa vielä vastaavanlaista opinnäytetyötä. Myyntityö ammattina Suomessa ei ole vielä kovinkaan korkealle arvostettua, vaikka on huomattavissa, että sen maine on hiukan parantunut siitä, mitä se vielä oli 20 vuotta sitten. Työn empiirinen osio käsittelee myyntityötä sekä imagoa yleisellä tasolla. Teoreettisessa tarkastelussa paneudumme myyntityön palkkaukseen, arvostukseen, vaatimuksiin sekä luonteeseen. Nämä teemat olemme valinneet talouselämän ammattilaisille suunnatuista lehdistä, kuten Kauppalehdestä. Ajankohtaisartikkeleista selvisi, mitkä seikat eniten synnyttävät keskustelua ammattilaisten keskuudessa, jotka tekevät myyntityötä aktiivisena osana työtään.
Tutkimus myyntityön imagon nykytilasta ammattikorkeakouluista toteutettiin kolmen (3) pääkaupunkiseudun suurimman ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Tutkimus oli kokonaistutkimus. Toisin sanoen kohdejoukkona toimivat ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat. Tutkimukseen osallistuivat ammattikorkeakoulujen ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kouluissa paikan päällä ja tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijat suhtautuvat myyntityöhön ammattina ja mitä he ylipäätänsä tietävät myyntityöstä. Otimme myös kvantitatiivista tutkimusosiota täydentämään kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, jotta saimme lopputuloksesta mahdollisimman kattavan aihealueemme kannalta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijoiden mielikuvat myyntityöstä eivät ole selkeitä, poikkeuksena vaatimusosio. Muissa osiossa emme saaneet selkeää kielteistä tai myönteistä tulosta väittämiimme. Kvalitatiivinen osiomme kertoi meille selkeästi, että reilusti yli puolet opiskelijoista kokee, ettei ammattikorkeakouluissa ole riittävästi opetukseen sisällytetty myyntityön opetusta. Tämä on mielestämme todella yllättävää, ottaen huomioon, että Suomessa eri toimialojen yrityksen ovat entistä enemmän painottaneet organisaationsa linjauksia myyntiin. Vain Haaga-Helia ammattikorkeakoulua voidaan pitää opetuslaitoksena, jossa tämä myynnin puute opetuksessa on otettu vakavasti huomioon.
Tutkimus myyntityön imagon nykytilasta ammattikorkeakouluista toteutettiin kolmen (3) pääkaupunkiseudun suurimman ammattikorkeakoulun kanssa yhteistyössä. Tutkimus oli kokonaistutkimus. Toisin sanoen kohdejoukkona toimivat ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat. Tutkimukseen osallistuivat ammattikorkeakoulujen ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden opiskelijat. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella kouluissa paikan päällä ja tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelmaa hyödyntäen.
Tutkimus on toteutettu kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opiskelijat suhtautuvat myyntityöhön ammattina ja mitä he ylipäätänsä tietävät myyntityöstä. Otimme myös kvantitatiivista tutkimusosiota täydentämään kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, jotta saimme lopputuloksesta mahdollisimman kattavan aihealueemme kannalta.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että opiskelijoiden mielikuvat myyntityöstä eivät ole selkeitä, poikkeuksena vaatimusosio. Muissa osiossa emme saaneet selkeää kielteistä tai myönteistä tulosta väittämiimme. Kvalitatiivinen osiomme kertoi meille selkeästi, että reilusti yli puolet opiskelijoista kokee, ettei ammattikorkeakouluissa ole riittävästi opetukseen sisällytetty myyntityön opetusta. Tämä on mielestämme todella yllättävää, ottaen huomioon, että Suomessa eri toimialojen yrityksen ovat entistä enemmän painottaneet organisaationsa linjauksia myyntiin. Vain Haaga-Helia ammattikorkeakoulua voidaan pitää opetuslaitoksena, jossa tämä myynnin puute opetuksessa on otettu vakavasti huomioon.