Läheisenä olemisen vaikeus : koulutuspäivä syömishäiriöitä sairastavien läheisille
Tuominen, Tiina (2019)
Tuominen, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223971
Tiivistelmä
Syömishäiriö on koko perheen sairaus, sitä ei sairasta vain sairastunut itse, vaan sairastuneen ympärillä elää joukko ihmisiä, läheisiä. Läheisten rooli syömishäiriöön sairastuneen paranemisprosessin tukemisessa on oleellinen. Hyvällä perhedynamiikalla saadaan aikaan parempia tuloksia sairastuneen tukemisessa ja toipumisessa. Perhedynamiikan kehittäminen tuo sujuvuutta kommunikointiin ja vuorovaikutukseen, kun huomioidaan läsnäolijoiden erityistarpeet. Läheisen roolissa toimimista voidaan vahvistaa ja kehittää useilla erilaisilla keinoilla. Yhtenä keinona toimii vertaistukiryhmien pitäminen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Lounais-Suomen SYLI ry:lle. Toimeksiantona järjestettiin koulutuspäivä syömishäiriöitä sairastavien läheisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä läheisten voimavaroja syömishäiriöön sairastuneen paranemisen tukemisessa, sekä antaa apukeinoja vertaistukiryhmän järjestämiseen.
Koulutuksessa tärkeää oli huomioida ryhmän erityistarpeet. Aihe on arkaluontoinen ja äärimmäisen henkilökohtainen. Koulutuspäivän teemoina olivat muun muassa: syömishäiriöiden synty ja itsemyötätuntoharjoitus. Tapoja toimia läheisenä taitoa syvennettiin motivoivan keskustelun avulla ja läsnäolemisen harjoituksella. Omaa reagointia konflikteja kohdatessa pohdittiin erilaisilla teemoilla, joita olivat: tunnesäätelytaidot ja kaavojen rikkominen, Maudsleyn menetelmän käytösmallien eläinteemat sekä vertaistukiryhmän toiminnan järjestämisen ja kehittämisen työkalut.
Koulutusta voisi kehittää huomioimalla paremmin kohdeyleisön kytkökset syömishäiriöön. Koulutus, joka sopii syömishäiriötä sairastaville, ei välttämättä aina sovi läheisille tai toisinpäin. Uuden oppimisen motivointi, sekä tavoitteiden asettaminen ja niihin pääseminen voisi olla helpompaa homogeeniselle ryhmälle, kuin ryhmälle, jossa on sairastaneita sekä läheisiä. An eating disorder is a disease of the whole family and it is not suffered alone by the person suffering from an eating disorder as there is a group of people, close relatives, who live close to the ill person. The role of close relatives in supporting the healing process of the person suffering from an eating disorder is essential. Good family dynamics can help the recovery of a person suffering from an eating disorder and provide better results in supporting the ill person. Developing family dynamics brings fluency to interaction and communication when taking into account the special needs of those present. Acting as a close relative can be strengthened and developed with several different ways. One option being arranging a peer support group.
This thesis was made as a functional thesis for Lounais-Suomen SYLI ry. As an assignment a training day was organized for close relatives of people suffering from an eating disorder. The objective of the thesis was to increase the reserves of energy of close relatives in supporting the healing of a person suffering from an eating disorder and provide means to organize a peer support group.
It was important to acknowledge the special needs of the group in the training. The topic is delicate and extremely personal. Themes of the training day included among other things the birth of eating disorders and a self-compassion exercise. Skills to act as a close relative were deepened with the help of motivational discussion and attendance practices. Own reactions when facing conflicts were contemplated with different themes which were: emotional regulation skills and breaking the habits, animal themes of Maudsley’s method’s behavior model and tools to arrange and develop a peer support group’s activity.
The training could be developed by better taking into account the connections of the target audience to an eating disorder. A training suitable for people suffering from an eating disorder might not be suitable for close relatives and vice versa. Motivating to learn new things and setting targets and reaching them could be easier for a homogeneous group than to a group consisting of people suffering from an eating disorder and close relatives.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Lounais-Suomen SYLI ry:lle. Toimeksiantona järjestettiin koulutuspäivä syömishäiriöitä sairastavien läheisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä läheisten voimavaroja syömishäiriöön sairastuneen paranemisen tukemisessa, sekä antaa apukeinoja vertaistukiryhmän järjestämiseen.
Koulutuksessa tärkeää oli huomioida ryhmän erityistarpeet. Aihe on arkaluontoinen ja äärimmäisen henkilökohtainen. Koulutuspäivän teemoina olivat muun muassa: syömishäiriöiden synty ja itsemyötätuntoharjoitus. Tapoja toimia läheisenä taitoa syvennettiin motivoivan keskustelun avulla ja läsnäolemisen harjoituksella. Omaa reagointia konflikteja kohdatessa pohdittiin erilaisilla teemoilla, joita olivat: tunnesäätelytaidot ja kaavojen rikkominen, Maudsleyn menetelmän käytösmallien eläinteemat sekä vertaistukiryhmän toiminnan järjestämisen ja kehittämisen työkalut.
Koulutusta voisi kehittää huomioimalla paremmin kohdeyleisön kytkökset syömishäiriöön. Koulutus, joka sopii syömishäiriötä sairastaville, ei välttämättä aina sovi läheisille tai toisinpäin. Uuden oppimisen motivointi, sekä tavoitteiden asettaminen ja niihin pääseminen voisi olla helpompaa homogeeniselle ryhmälle, kuin ryhmälle, jossa on sairastaneita sekä läheisiä.
This thesis was made as a functional thesis for Lounais-Suomen SYLI ry. As an assignment a training day was organized for close relatives of people suffering from an eating disorder. The objective of the thesis was to increase the reserves of energy of close relatives in supporting the healing of a person suffering from an eating disorder and provide means to organize a peer support group.
It was important to acknowledge the special needs of the group in the training. The topic is delicate and extremely personal. Themes of the training day included among other things the birth of eating disorders and a self-compassion exercise. Skills to act as a close relative were deepened with the help of motivational discussion and attendance practices. Own reactions when facing conflicts were contemplated with different themes which were: emotional regulation skills and breaking the habits, animal themes of Maudsley’s method’s behavior model and tools to arrange and develop a peer support group’s activity.
The training could be developed by better taking into account the connections of the target audience to an eating disorder. A training suitable for people suffering from an eating disorder might not be suitable for close relatives and vice versa. Motivating to learn new things and setting targets and reaching them could be easier for a homogeneous group than to a group consisting of people suffering from an eating disorder and close relatives.