Varhaiskasvatushenkilöstön työhyvinvointi asiakastyön laadun tukena
Juutila, Elisa (2019)
Juutila, Elisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123804
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää päiväkodeissa työskentelevien varhaiskasvatushenkilöiden kokemuksia työhyvinvoinnista tarkastelemalla muutamia eri Helsingin kaupungin varhaiskasvatusyksikköjä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin tämän lisäksi, miten työhyvinvointi tukee varhaiskasvatuksen asiakastyön laatua. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää varhaiskasvatuksen työhyvinvoinnin kehittämisessä. Työhyvinvointia edistämällä voidaan tukea varhaiskasvatuksen asiakastyön laatua.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin työhyvinvointia työhyvinvointiportaiden, Helsingin kaupungin sekä kehittämismenetelmien kautta, jonka jälkeen edettiin asiakastyön laatuun, sen arviointin, ja kehittämistyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, sekä aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Opinnäytetyön päämääränä oli löytää hyviä käytäntöjä työyhteisöön, mitkä tukisivat henkilöstön työhyvinvointia ja tätä kautta asiakastyön laatua.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvoinnin kannattelevina tekijöinä nähtiin tiimin ja työyhteisön tuki, avoin vuorovaikutus, kokouskäytännöt sekä palaute työstä. Haastaviksi koettiin arjen ristiriitatilanteet. Asiakastyön laadun osalta korostui asiakastyön läpinäkyvyyden tärkeys ja asiakasperheiden kanssa tehtävä yhteistyö. Asiakastyön suurimpana haasteena nähtiin henkilöstön vajaa resusointi. Tutkimustulosten perusteella esitetään työhyvinvoinnin kehittämisehdotuksia, jotka tukisivat työssä jaksamista, sekä lisäisivät yhteistyötä vanhempien kanssa sekä jatkotutkimusehdotus työhyvinvointiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin työhyvinvointia työhyvinvointiportaiden, Helsingin kaupungin sekä kehittämismenetelmien kautta, jonka jälkeen edettiin asiakastyön laatuun, sen arviointin, ja kehittämistyöhön. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysitapana käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, sekä aineisto kerättiin teemahaastatteluina. Opinnäytetyön päämääränä oli löytää hyviä käytäntöjä työyhteisöön, mitkä tukisivat henkilöstön työhyvinvointia ja tätä kautta asiakastyön laatua.
Tutkimustulosten perusteella työhyvinvoinnin kannattelevina tekijöinä nähtiin tiimin ja työyhteisön tuki, avoin vuorovaikutus, kokouskäytännöt sekä palaute työstä. Haastaviksi koettiin arjen ristiriitatilanteet. Asiakastyön laadun osalta korostui asiakastyön läpinäkyvyyden tärkeys ja asiakasperheiden kanssa tehtävä yhteistyö. Asiakastyön suurimpana haasteena nähtiin henkilöstön vajaa resusointi. Tutkimustulosten perusteella esitetään työhyvinvoinnin kehittämisehdotuksia, jotka tukisivat työssä jaksamista, sekä lisäisivät yhteistyötä vanhempien kanssa sekä jatkotutkimusehdotus työhyvinvointiin.