Markkinoinnin kehittyminen ja sen vaikutus toimintaan
Lindberg, Jukka (2019)
Lindberg, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224088
Tiivistelmä
Markkinoinnissa on tapahtunut paljon muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Markkinoinnin merkitys on kasvanut, ja sillä katsotaan nykyisin olevan erittäin suuri vaikutus yritysten menestymiseen.
Yritysten markkinointitavat ovat muuttuneet. Yritykset ovat alkaneet yhä enemmän hyödyntää digitalisaatiota. Toyota Kaivoksela osallistui vuonna 2017 alkaneeseen projektiin nimeltä Trade Pro, jossa emoyhtiö antoi tarkat toimintaohjeet markkinointiin. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen vaikutus uudella markkinointitavalla oli Toyota Kaivokselan myyntiin ja asiakaspalveluun. Vastauksia haettiin seuraavien kysymysten kautta: Miten muuttunut markkinointitapa on vaikuttanut myyntiin? Miten markkinointitavan muutos on näkynyt asiakastyössä?
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan markkinoinnin historiaa ja peruskäsitteitä sekä tutkimusosuudesta, joka suoritettiin Kaivokselan Toyotassa syyskuussa 2019. Aineisto hankittiin käyttämällä kyselylomaketta, jossa oli 21 avointa kysymystä. Tutkimusaineistosta ilmeni, että myynti kasvoi voimakkaasti ja asiakkaiden kanssa otettiin käyttöön uudenlainen toimintatapa, kirjallinen sopimus.
Yritysten markkinointitavat ovat muuttuneet. Yritykset ovat alkaneet yhä enemmän hyödyntää digitalisaatiota. Toyota Kaivoksela osallistui vuonna 2017 alkaneeseen projektiin nimeltä Trade Pro, jossa emoyhtiö antoi tarkat toimintaohjeet markkinointiin. Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen vaikutus uudella markkinointitavalla oli Toyota Kaivokselan myyntiin ja asiakaspalveluun. Vastauksia haettiin seuraavien kysymysten kautta: Miten muuttunut markkinointitapa on vaikuttanut myyntiin? Miten markkinointitavan muutos on näkynyt asiakastyössä?
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa tarkastellaan markkinoinnin historiaa ja peruskäsitteitä sekä tutkimusosuudesta, joka suoritettiin Kaivokselan Toyotassa syyskuussa 2019. Aineisto hankittiin käyttämällä kyselylomaketta, jossa oli 21 avointa kysymystä. Tutkimusaineistosta ilmeni, että myynti kasvoi voimakkaasti ja asiakkaiden kanssa otettiin käyttöön uudenlainen toimintatapa, kirjallinen sopimus.