Digitalisaation vaikutus työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa: Mua siis harmittaa, kun mun Pinterest on jumissa
Nyfelt, Teija (2019)
Nyfelt, Teija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324144
Tiivistelmä
Kaikki ammatit tulevat tulevaisuudessa jossain määrin muuttumaan digitalisaation vaikutuksesta. Työn murroksessa tarvitaan ihmisten ja organisaatioiden oppimis- ja joustamiskykyä. Teknologiasta on tullut yksi keskeinen pedagogisen oppimisen osa-alue ja oppimisväline. Varhaiskasvattajalta ja varhaiskasvatusyksikköjen esimiehiltä tämä edellyttää uusia teknologisia taitoja ja uudenlaista ajattelutapaa. Jos työn sisällön ja työn organisoimiseen liittyvien järjestelyjen annetaan joustaa, digitalisaation vaikutukset työhyvinvointiin tulevat olemaan myönteisiä.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut kuvata, miten digitalisaation tuoma muutos on vaikuttanut varhaiskasvatuksen henkilökunnan sekä varhaiskasvatuksen esimiesten työhyvinvointiin ja tuottaa tietoa digitalisaation vaikutuksista sekä varhaiskasvattajien tarpeesta kehittää digitaalista toimintaa. Saatua tietoa voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa Lohjalla. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön lähestymistapana olen käyttänyt tapaustutkimusta, joka on toteutettu teemoitettuna ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelut toteutettiin kolmessa eri lohjalaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Haastatteluihin osallistui 12 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysin pääluokat olivat ohjaavan työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden teorian mukaan työ, työyhteisö, organisaatio, johtaminen ja minä itse.
Tulosten tulkinnan mukaan digitalisaatio on lisännyt työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa monella alueella, kuten esimerkiksi kehittänyt yhteisöllisyyttä. Digitalisaation vaikutus on kuitenkin myös lisännyt varhaiskasvattajan työn kuormittavuutta. Kuormittavuus koetaan etenkin riittämättömyyden tunteena ja ajan käytön vaikeuksina. Työajan hallintaan ja ajan käytön kohdentamiseen olisi panostettava. Tulokset osoittivat, että organisaation rooli on suuri, kun kyseessä on digitalisaation vaikutukset työhyvinvoinnille.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on ollut kuvata, miten digitalisaation tuoma muutos on vaikuttanut varhaiskasvatuksen henkilökunnan sekä varhaiskasvatuksen esimiesten työhyvinvointiin ja tuottaa tietoa digitalisaation vaikutuksista sekä varhaiskasvattajien tarpeesta kehittää digitaalista toimintaa. Saatua tietoa voidaan hyödyntää työhyvinvoinnin kehittämiseksi varhaiskasvatuksessa Lohjalla. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus.
Opinnäytetyön lähestymistapana olen käyttänyt tapaustutkimusta, joka on toteutettu teemoitettuna ryhmähaastatteluna. Ryhmähaastattelut toteutettiin kolmessa eri lohjalaisessa varhaiskasvatusyksikössä. Haastatteluihin osallistui 12 varhaiskasvattajaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysin pääluokat olivat ohjaavan työhyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden teorian mukaan työ, työyhteisö, organisaatio, johtaminen ja minä itse.
Tulosten tulkinnan mukaan digitalisaatio on lisännyt työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa monella alueella, kuten esimerkiksi kehittänyt yhteisöllisyyttä. Digitalisaation vaikutus on kuitenkin myös lisännyt varhaiskasvattajan työn kuormittavuutta. Kuormittavuus koetaan etenkin riittämättömyyden tunteena ja ajan käytön vaikeuksina. Työajan hallintaan ja ajan käytön kohdentamiseen olisi panostettava. Tulokset osoittivat, että organisaation rooli on suuri, kun kyseessä on digitalisaation vaikutukset työhyvinvoinnille.