Ilmakuvavideon myyminen kuvapalveluissa
Elovaara, Marko (2019)
Elovaara, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324316
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kuvapalveluiden käyttöä ilmakuvamateriaalin hyödyntämisessä ja myymisessä. Opinnäytetyön sisältö vastaa kysymykseen, millaista ilmakuvamateriaalia kuvapalveluihin kannattaa ladata myytäväksi. Opinnäytetyön kirjoittajana on TV- ja elokuva-alan kuvaajaleikkaaja ja elokuva- ja media-alan yrittäjä.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ilmakuva, kuvapalvelu, stock-materiaali ja kuvauskopteri. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu videokuvan myynnin harjoittajien kokemuksista, ilmakuvausmateriaalien ostajien teemahaastatteluista ja heidän ilmakuvamateriaalitarpeensa analysoinnista. Opinnäytetyössä ilmakuvamateriaalien ostajat jaettaan kolmeen yläkategoriaan, joita ovat mainostoimistot, uutistoimistot sekä yksityishenkilöt ja elokuvantekijät. Jokaisesta kategoriasta kerätään tietoja puhelinhaastatteluilla.
Opinnäytetyöhön liittyy teososa, joka koostuu kirjoittajan luomista myyntitileistä ja käyttökokemuksesta kahdessa eri kuvapalvelussa. Opinnäytetyön kirjoittaja tarkastelee kilpailevan ilmakuvamateriaalin olomassaoloa ja ominaisuuksia sekä tekee johtopäätöksiä näistä havainnoista. Kollegoiden kokemuksista, haastatteluista ja kilpailevista tuotteista tehtyjä havaintoja kirjoittaja tulee hyödyntämään oman ilmakuvamateriaalin tuottamisessa.
Tutkimuksilla saatiin selvitettyä minkälaista ilmakuvan tulisi olla, jotta se voi menestyä kuvapalveluissa. Parhaiten menestyy tyylikäs, sulava ilmakuvamateriaali. Menestyäkseen kuvan tekninen ja taiteellinen laatu tulee olla riittävällä tasolla, mutta tietyn tason ylityttyä kuvan laatu ei ole merkittävin tekijä myynnin varmistamisessa. Materiaalin myynnin tehostamisen seuraava vaihe vaatisi hakusanojen tilastollista analyysiä ja syvempää perehtymistä kuvapalveluiden hakualgoritmeihin. Näitäkin sivutaan opinnäytetyössä pintapuolisesti.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ilmakuva, kuvapalvelu, stock-materiaali ja kuvauskopteri. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu videokuvan myynnin harjoittajien kokemuksista, ilmakuvausmateriaalien ostajien teemahaastatteluista ja heidän ilmakuvamateriaalitarpeensa analysoinnista. Opinnäytetyössä ilmakuvamateriaalien ostajat jaettaan kolmeen yläkategoriaan, joita ovat mainostoimistot, uutistoimistot sekä yksityishenkilöt ja elokuvantekijät. Jokaisesta kategoriasta kerätään tietoja puhelinhaastatteluilla.
Opinnäytetyöhön liittyy teososa, joka koostuu kirjoittajan luomista myyntitileistä ja käyttökokemuksesta kahdessa eri kuvapalvelussa. Opinnäytetyön kirjoittaja tarkastelee kilpailevan ilmakuvamateriaalin olomassaoloa ja ominaisuuksia sekä tekee johtopäätöksiä näistä havainnoista. Kollegoiden kokemuksista, haastatteluista ja kilpailevista tuotteista tehtyjä havaintoja kirjoittaja tulee hyödyntämään oman ilmakuvamateriaalin tuottamisessa.
Tutkimuksilla saatiin selvitettyä minkälaista ilmakuvan tulisi olla, jotta se voi menestyä kuvapalveluissa. Parhaiten menestyy tyylikäs, sulava ilmakuvamateriaali. Menestyäkseen kuvan tekninen ja taiteellinen laatu tulee olla riittävällä tasolla, mutta tietyn tason ylityttyä kuvan laatu ei ole merkittävin tekijä myynnin varmistamisessa. Materiaalin myynnin tehostamisen seuraava vaihe vaatisi hakusanojen tilastollista analyysiä ja syvempää perehtymistä kuvapalveluiden hakualgoritmeihin. Näitäkin sivutaan opinnäytetyössä pintapuolisesti.