Tarinallinen pakopeli nuorille aikuisille : Uusia keinoja lukemaan innostamiseksi
Salonpää, Kalle; Anttila, Sani (2019)
Salonpää, Kalle
Anttila, Sani
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324315
Tiivistelmä
Tämä työ on muodoltaan toiminnallinen opinnäytetyö. Työmme käsitteli nuorten aikuisten lukutaitoa ja siihen liittyviä asioita. Toimeksiantajana opinnäytetyön aiheelle toimi Lukemattomat mahdollisuudet -hanke. Hankkeen kohderyhmänä ovat siirtymävaiheessa olevat 16–35-vuotiaat nuoret aikuiset, joiden lukutaito on heikko. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli luoda lukutaitoa tukevaa toimintaa kohderyhmälle.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa käsitellään lukutaitoa, lukemisen tapoja, lukemiseen liittyviä vaikeuksia, lukumotivaatiota ja lukemaan innostamisen keinoja. Nämä asiat olivat tärkeitä aiheen ymmärryksen muodostamiseksi. Työssä esitellään myös Lukemattomat mahdolli-suudet -hankkeessa kehitettävää lukuohjauspolkua, jotka vaikuttivat pakopeli-huonetoteutukseen päätymisestä. Työssä kuvataan lisäksi työskentelyprosessi suunnitteluvaiheesta lopullisen toiminnan valmistumiseen saakka.
Toiminnallisessa osassa toimimme nuorten kohtaamispaikka Jojossa lukuohjauspolun mallin mukaan. Ideapajoissa toteutettiin kolme kirjavinkkausta, jotka johtivat lopulta kokeilupajan toteuttamiseen. Kokeilupajoissa suunnittelimme ja järjestimme nuorten kohtaamispaikka Jojolle pakopelihuoneen, jonka tarkoituksena oli tukea kohderyhmän lukutaitoa, lukumotivaatiota sekä tehdä erilaisia kirjallisuusaineistoja tutuiksi.
Valmistunut toiminnallinen osuus eli pakopelihuone nojaa hankkeen asettamiin tavoitteisiin ja kohderyhmään. Halusimme myös tuottaa jotain sellaista, mitä ei ole ennen kovin usein käytetty lukutaidon kehittämiseksi. Pakopelihuoneen suunnittelussa pyrittiin siihen, että muutkin tahot voisivat hyötyä siitä. Onnistuimme mie-lestämme idea- ja kokeilupajatoiminnassa kohderyhmät huomioon ottaen. Suunnittelimme pakopelin, joka voi innostaa heikompitasoisia lukijoita lukemisen pariin.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta sekä toiminnallisesta osasta. Teoriaosassa käsitellään lukutaitoa, lukemisen tapoja, lukemiseen liittyviä vaikeuksia, lukumotivaatiota ja lukemaan innostamisen keinoja. Nämä asiat olivat tärkeitä aiheen ymmärryksen muodostamiseksi. Työssä esitellään myös Lukemattomat mahdolli-suudet -hankkeessa kehitettävää lukuohjauspolkua, jotka vaikuttivat pakopeli-huonetoteutukseen päätymisestä. Työssä kuvataan lisäksi työskentelyprosessi suunnitteluvaiheesta lopullisen toiminnan valmistumiseen saakka.
Toiminnallisessa osassa toimimme nuorten kohtaamispaikka Jojossa lukuohjauspolun mallin mukaan. Ideapajoissa toteutettiin kolme kirjavinkkausta, jotka johtivat lopulta kokeilupajan toteuttamiseen. Kokeilupajoissa suunnittelimme ja järjestimme nuorten kohtaamispaikka Jojolle pakopelihuoneen, jonka tarkoituksena oli tukea kohderyhmän lukutaitoa, lukumotivaatiota sekä tehdä erilaisia kirjallisuusaineistoja tutuiksi.
Valmistunut toiminnallinen osuus eli pakopelihuone nojaa hankkeen asettamiin tavoitteisiin ja kohderyhmään. Halusimme myös tuottaa jotain sellaista, mitä ei ole ennen kovin usein käytetty lukutaidon kehittämiseksi. Pakopelihuoneen suunnittelussa pyrittiin siihen, että muutkin tahot voisivat hyötyä siitä. Onnistuimme mie-lestämme idea- ja kokeilupajatoiminnassa kohderyhmät huomioon ottaen. Suunnittelimme pakopelin, joka voi innostaa heikompitasoisia lukijoita lukemisen pariin.