Instagram Stories uutiskerronnassa : Visuaalista ja sitouttavaa sisältöä nuorelle kohderyhmälle
Vänttinen, Marjo (2019)
Vänttinen, Marjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424506
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Instagramin Stories -kerronnan erityispiirteitä digitaalisen journalismin näkökulmasta. Työn keskeisin tavoite on selvittää, miten uutismediat voisivat parhaiten hyödyntää Instagram Stories -palvelun tarjoamia ominaisuuksia uutiskerronnassaan.
Yhä useampi seuraa maailman tapahtumia sosiaalisen median kautta mobiililaitteilla. Instagramin Stories -alustan kaltaiset vertikaaliset sisällöt ovat levinneet laajalti myös muille sosiaalisen median alustoille. Tarinamuotoisten sisältöjen ennustetaan ohittavan perinteisen syötteen vuoden 2019 aikana. Yli puolet Instagramin käyttäjistä on 18–34 -vuotiaita.
Aineistoni koostuu seitsemän kansainvälisen mediaorganisaation Instagram Stories -julkaisuista kahden kuukauden seuranta-ajalta. Valitsin aineiston analysointimenetelmäksi tyypittelyn. Se on laadullisen analyysin menetelmä, jossa aineistosta etsitään toistuvia ominaisuuksia ja tunnusomaisia piirteitä.
Analyysin pohjalta löysin 12 erilaisista sisältötyyppiä, jotka hyödyntävät Instagram Stories -alustalle tyypillisiä ominaisuuksia: visuaalisuutta, vuorovaikutteisuutta, reaaliaikaisuutta ja tarinallisuutta. Aineistosta nousseet sisältötyypit ovat kuvakoosteet ja -reportaasit, videotarinat ja minidokumentit, longform-featuret, datavisualisoinnit ja explainer-videot, kyselyt ja äänestykset, uutisvisat, interaktiiviset tarinat, breaking news, live-videot, toimittajan persoonaa hyödyntävät, uutiskoosteet ja behind the scenes -sisällöt.
Mediaorganisaatiot eivät tällä hetkellä tavoita nuoria tarpeeksi hyvin, mutta Instagram Stories-julkaisujen avulla voidaan tavoittaa nuori yleisö. Visuaalisesti rikas ja kohderyhmää puhutteleva sisältö sekä vuorovaikutus lisäävät yleisön sitoutumista. Tarinoiden tavoittavuutta voi kasvattaa säännöllisellä julkaisutahdilla. Yhtenäinen visuaalinen linja vahvistaa brändimielikuvaa, jonka merkitys Instagramin kaltaisella visuaalisella alustalla korostuu.
Uusilla alustoilla on väistämätön vaikutus uutiskerrontaan. Tutkimus todentaa tarvetta jatkuvalle kehityksen ja muutoksen tarkastelulle ja luo kuvaa alati muuttuvasta digitaalisen journalismin kentästä.
Yhä useampi seuraa maailman tapahtumia sosiaalisen median kautta mobiililaitteilla. Instagramin Stories -alustan kaltaiset vertikaaliset sisällöt ovat levinneet laajalti myös muille sosiaalisen median alustoille. Tarinamuotoisten sisältöjen ennustetaan ohittavan perinteisen syötteen vuoden 2019 aikana. Yli puolet Instagramin käyttäjistä on 18–34 -vuotiaita.
Aineistoni koostuu seitsemän kansainvälisen mediaorganisaation Instagram Stories -julkaisuista kahden kuukauden seuranta-ajalta. Valitsin aineiston analysointimenetelmäksi tyypittelyn. Se on laadullisen analyysin menetelmä, jossa aineistosta etsitään toistuvia ominaisuuksia ja tunnusomaisia piirteitä.
Analyysin pohjalta löysin 12 erilaisista sisältötyyppiä, jotka hyödyntävät Instagram Stories -alustalle tyypillisiä ominaisuuksia: visuaalisuutta, vuorovaikutteisuutta, reaaliaikaisuutta ja tarinallisuutta. Aineistosta nousseet sisältötyypit ovat kuvakoosteet ja -reportaasit, videotarinat ja minidokumentit, longform-featuret, datavisualisoinnit ja explainer-videot, kyselyt ja äänestykset, uutisvisat, interaktiiviset tarinat, breaking news, live-videot, toimittajan persoonaa hyödyntävät, uutiskoosteet ja behind the scenes -sisällöt.
Mediaorganisaatiot eivät tällä hetkellä tavoita nuoria tarpeeksi hyvin, mutta Instagram Stories-julkaisujen avulla voidaan tavoittaa nuori yleisö. Visuaalisesti rikas ja kohderyhmää puhutteleva sisältö sekä vuorovaikutus lisäävät yleisön sitoutumista. Tarinoiden tavoittavuutta voi kasvattaa säännöllisellä julkaisutahdilla. Yhtenäinen visuaalinen linja vahvistaa brändimielikuvaa, jonka merkitys Instagramin kaltaisella visuaalisella alustalla korostuu.
Uusilla alustoilla on väistämätön vaikutus uutiskerrontaan. Tutkimus todentaa tarvetta jatkuvalle kehityksen ja muutoksen tarkastelulle ja luo kuvaa alati muuttuvasta digitaalisen journalismin kentästä.