Suomi toisena kielenä varhaiskasvatuksessa: Kartoitus S2-opetuksesta Vaasan kaupungin päiväkodeissa
Chernysh, Katrin (2019)
Chernysh, Katrin
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424580
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää ja kartoittaa, kuinka maahanmuuttajalasten suomen kielen tukeminen näkyy Vaasan kaupungin päiväkotien arjessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia menetelmiä kielen tukemiseen on käytössä päiväkodeissa sekä tarjota keinoja kielentukemiseen varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, sillä maahanmuutto ja monikulttuurisuus ovat yleistymässä päiväkodeissa. Maahanmuuttajataustaisten lasten määrä päivähoidossa ja esiopetuksessa on kasvanut, ja osassa päiväkodeista he saattavat olla enemmistö.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kytkeytyy varhaiskasvatukseen, maahanmuuttajiin ja monikulttuurisuuteen, monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen, sekä Suomi toisena kielenä -opetussuunnitelmaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsitellään kieltä ja sen kehitystä, sekä lapsen kaksikielisyyttä. Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käytettiin tutkimusaineiston analysointiin. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Vaasan kunnallisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajalasten suomen kielen tukemista tapahtuu myös arjessa. Tärkeimpinä menetelminä nousivat esille kuvat, pelit, laulut, kirjat sekä selkokielisyys ja toisto. Kieltä tuettiin kaikkien näiden edellä mainittujen menetelmien avulla, mutta myös muiden lasten vertaistuki nähtiin tärkeänä kieltä tukevana asiana. Tutkimustulosten avulla voidaan päätellä, että maahanmuuttajalasten suomen kielen tukemista tapahtuu kaikessa arjen toiminnassa, ja että siihen on käytössä monipuolisesti erilaisia menetelmiä. The purpose of this study was to find out and to carry out a survey on, how the supporting of the Finnish language of immigrant children is visible in the daily activities of Vaasa city kindergartens. The aim of the study was to find out what methods kindergartens use in order to support the language and offer ways of language support for the professionals of early childhood education. The topic is important and of current interest due to immigration and multiculturalism becoming more common in kindergartens. The amount of immigrant children in day care and preschool education has gone up and in some kindergartens these children are the majority. The theoretical framework connects to early childhood education, immigrants and multiculturalism, to multicultural early childhood education as well as the “Finnish as a second language” curriculum in early childhood education and preschool. The theoretical part also deals with language and language development as well as bilingualism. The study used a qualitative research method and data-based content analysis was used to analyze the study material. An e-questionnaire was used to gather the material from the kindergarten teachers of Vaasa.
The results of the study shows that the support of the Finnish language of immigrant children happens during the daily activities too. The most important methods mentioned were pictures, games, songs, books, as well as plain language and repetition. Language was supported with all the aforementioned methods, but the peer support of other children was also seen as an important way of supporting the language. With the results of the study we can conclude that the language support of immigrant children is seen in all daily activities and that multiple methods are used.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kytkeytyy varhaiskasvatukseen, maahanmuuttajiin ja monikulttuurisuuteen, monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen, sekä Suomi toisena kielenä -opetussuunnitelmaan varhaiskasvatuksessa. Lisäksi käsitellään kieltä ja sen kehitystä, sekä lapsen kaksikielisyyttä. Tutkimuksen toteutukseen käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käytettiin tutkimusaineiston analysointiin. Aineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla Vaasan kunnallisten päiväkotien varhaiskasvatuksen opettajilta.
Tutkimustulokset osoittavat, että maahanmuuttajalasten suomen kielen tukemista tapahtuu myös arjessa. Tärkeimpinä menetelminä nousivat esille kuvat, pelit, laulut, kirjat sekä selkokielisyys ja toisto. Kieltä tuettiin kaikkien näiden edellä mainittujen menetelmien avulla, mutta myös muiden lasten vertaistuki nähtiin tärkeänä kieltä tukevana asiana. Tutkimustulosten avulla voidaan päätellä, että maahanmuuttajalasten suomen kielen tukemista tapahtuu kaikessa arjen toiminnassa, ja että siihen on käytössä monipuolisesti erilaisia menetelmiä.
The results of the study shows that the support of the Finnish language of immigrant children happens during the daily activities too. The most important methods mentioned were pictures, games, songs, books, as well as plain language and repetition. Language was supported with all the aforementioned methods, but the peer support of other children was also seen as an important way of supporting the language. With the results of the study we can conclude that the language support of immigrant children is seen in all daily activities and that multiple methods are used.