Uuden toimipisteen asiakasymmärrys palvelumuotoilun keinoin : Pikante Cafe
Uotila, Mona (2019)
Uotila, Mona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224099
Tiivistelmä
Toimeksiantajana opinnäytetyölleni oli Pirkanmaan Kansanterveys ry eli Pikante-ravintolat. Tavoitteena oli selvittää uuden toimipisteen Pikante Cafén asiakasymmärrystä, asiakaskokemusta ja tuotteiden sopivuutta uuteen palvelukonseptiin. Pikante Café aukesi syyskuun 28. päivänä 2019 Tampereen yliopistollisen sairaalan pääaulaan. Uusi ravintola syntyi pääaulan läheisyydessä sijainneen Kahvikeitaan jatkajaksi.
Opinnäytetyön tavoitteiden selvittämiseksi järjestettiin kaksi tutkimusta palvelumuotoilun käyttäjälähtöisin menetelmin. Lisäksi suoritettiin havaintoja ja haastatteluita. Työn tarkoituksena oli selvittää, vastaako uusi palvelu asiakkaiden odotuksia. Lisäksi sen tarkoituksena oli osoittaa Pikanten kiinnostus asiakasymmärrystä kohtaan. Tämä työ mahdollisti reagoimisen asioihin heti uuden toimipisteen auettua ja antoi tärkeää tietoa siitä, oliko organisaatio onnistunut. Asiakasymmärryksen hankinta antoi mahdollisuuden muuttaa toimia toivotumpaan suuntaan heti aukeamisesta alkaen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden toimipisteen asiakasymmärrys palvelumuotoilun keinoin. Ensimmäisen tutkimuksen tavoitteena oli saada käyttäjälähtöisiä menetelmiä apuna käyttäen selville, että vastaako asiakkailta saatu palaute palvelukonseptia. Tavoitteena oli selvittää miten asiakkaat kokevat uuden palvelun, ympäristön, tuotteet ja toiminnot. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, että mikä ilahduttaa tai harmittaa asiakasta. Toisena kyselynä käytettiin visuaalisempaa tutkimusta, joka kohdistettiin uuden konseptin, Pikante Bistron tuotteisiin. Tuotekuvien avulla selvitettiin annoksien houkuttelevuutta. Lisäksi kysyttiin, minkälaista annosta he jäivät kaipaamaan? Kyselyt suoritettiin eri asiakassegmenteille, joita ovat omaiset, potilaat ja Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella työskentelevät.
Työllä saatiin selville onnistuneet asiakaskokemuset ja vielä kehitystä vaativat asiat. Työ synnytti kehitystyöryhmän, jonka tarkoituksena on kehittää toimintaa entistäkin paremmaksi.
Opinnäytetyön tavoitteiden selvittämiseksi järjestettiin kaksi tutkimusta palvelumuotoilun käyttäjälähtöisin menetelmin. Lisäksi suoritettiin havaintoja ja haastatteluita. Työn tarkoituksena oli selvittää, vastaako uusi palvelu asiakkaiden odotuksia. Lisäksi sen tarkoituksena oli osoittaa Pikanten kiinnostus asiakasymmärrystä kohtaan. Tämä työ mahdollisti reagoimisen asioihin heti uuden toimipisteen auettua ja antoi tärkeää tietoa siitä, oliko organisaatio onnistunut. Asiakasymmärryksen hankinta antoi mahdollisuuden muuttaa toimia toivotumpaan suuntaan heti aukeamisesta alkaen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli uuden toimipisteen asiakasymmärrys palvelumuotoilun keinoin. Ensimmäisen tutkimuksen tavoitteena oli saada käyttäjälähtöisiä menetelmiä apuna käyttäen selville, että vastaako asiakkailta saatu palaute palvelukonseptia. Tavoitteena oli selvittää miten asiakkaat kokevat uuden palvelun, ympäristön, tuotteet ja toiminnot. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, että mikä ilahduttaa tai harmittaa asiakasta. Toisena kyselynä käytettiin visuaalisempaa tutkimusta, joka kohdistettiin uuden konseptin, Pikante Bistron tuotteisiin. Tuotekuvien avulla selvitettiin annoksien houkuttelevuutta. Lisäksi kysyttiin, minkälaista annosta he jäivät kaipaamaan? Kyselyt suoritettiin eri asiakassegmenteille, joita ovat omaiset, potilaat ja Tampereen yliopistollisen sairaalan alueella työskentelevät.
Työllä saatiin selville onnistuneet asiakaskokemuset ja vielä kehitystä vaativat asiat. Työ synnytti kehitystyöryhmän, jonka tarkoituksena on kehittää toimintaa entistäkin paremmaksi.