VR-ratkaisut opetuksessa ja oppimisessa
Vepsäläinen, Jenni (2019)
Vepsäläinen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120524759
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin virtuaalitodellisuuden ratkaisuja opetuksessa ja oppimisessa sekä tarkasteltiin niiden tulevaisuuden näkymiä. Työn tarkoituksena oli tutkia VR-ratkaisujen tilannetta ja niiden hyödyntämistä Joensuun alueen oppilaitoksissa.
Tutkimus suoritettiin koko Joensuun alueen oppilaitosten opetushenkilökunnalle ja korkeakouluopiskelijoille suunnatuilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet luotiin Webropol 2.0 -palvelulla. Opetushenkilökunnalle suunnattuun kyselyyn vastanneita oli kaiken kaikkiaan 143 ja korkeakouluopiskelijoille suunnattuun 749.
Tutkimuksessa selvisi, että VR-ratkaisuja on käytössä eri aloilla, mutta käyttöön vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa ajan ja koulutuksen puute sekä laitteiston vähäinen määrä. Tutkimukseen osallistuneet näkivät VR-ratkaisujen tulevaisuuden positiivisena ja uskoivat niiden käytön lisääntyvän.
Tutkimus suoritettiin koko Joensuun alueen oppilaitosten opetushenkilökunnalle ja korkeakouluopiskelijoille suunnatuilla kyselylomakkeilla. Kyselylomakkeet luotiin Webropol 2.0 -palvelulla. Opetushenkilökunnalle suunnattuun kyselyyn vastanneita oli kaiken kaikkiaan 143 ja korkeakouluopiskelijoille suunnattuun 749.
Tutkimuksessa selvisi, että VR-ratkaisuja on käytössä eri aloilla, mutta käyttöön vaikuttavia tekijöitä olivat muun muassa ajan ja koulutuksen puute sekä laitteiston vähäinen määrä. Tutkimukseen osallistuneet näkivät VR-ratkaisujen tulevaisuuden positiivisena ja uskoivat niiden käytön lisääntyvän.