Hakusanamainonnan toteuttaminen – Case CruzIT Oy
Takkunen, Arttu (2019)
Takkunen, Arttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025739
Tiivistelmä
Yritystoiminnan kannalta tuotteiden ja palveluiden markkinointi on korvaamattoman tärkeää. Ilman markkinointia myynti on haastavampaa. Nykyisin perinteinen markkinointityyli on vaihtunut suurimmaksi osin digitaaliseksi. Syy tähän muutoksen on se, että digitaalinen markkinointi tekee markkinoinnin toteutuksesta, asiakaskohdentamisesta ja tulosten mittaamisesta helpompaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Google Ads-hakusanamainonta toimeksiantajayritykselle, CruzIt Oy:n myymälän ja Beesting.fi-verkkokaupan avuksi. Hakusanamainonnan tavoitteena oli tuoda erilaisia yrityksen mainoksia Googlen hakutulossivuille, jotta myymälän kävijämäärää ja liikenne verkkosivustoilla lisääntyisi. Kun Google Ads-hakusanamainonta oli aloitettu, hakusanamainontaa lähdettiin kehittämään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuskyselystä ja hakusanamainonnan vaihekohtaisesta dokumentaatiosta sekä käytännön toteutuksesta. Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin ammattikirjallisuutta, verkkolähteitä ja tilastotietoja. Lisäksi käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueita ja Google Ads-hakusanamainontaa. Tutkimuskyselyn avulla selvitettiin, miten yrityksen digitaalista markkinointia voitaisiin kehittää. Teorian ja tutkimuskyselyn jälkeen käytiin läpi vaihekohtaisesti käyttöönoton dokumentointi ja sen pohjalta toteutettu Google Ads-hakusanamainonta.
Toimeksiantajalle dokumentoidun implementaation pohjalta tehty tehokas hakusanamainonta yrityksen tarpeisiin onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hakusanamainonnan tilastotietojen perusteella vaikutukset näkyivät yritystoiminnassa. Vaikutukset olivat yhteydenottojen ja verkkosivustojen kävijäliikenteen lisääntyminen. Hakusanamainonta markkinointityökaluna tarvitsee jatkuvaa ylläpitoa ja säännöllistä kehitystyötä. Tulevaisuudessa kehitettävät osa-alueet ovat tarkennettujen markkinoinnin kohderyhmien ja konversioseurannan lisääminen sekä verkkokaupan ja myymälän mainonnan yhdistäminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa Google Ads-hakusanamainonta toimeksiantajayritykselle, CruzIt Oy:n myymälän ja Beesting.fi-verkkokaupan avuksi. Hakusanamainonnan tavoitteena oli tuoda erilaisia yrityksen mainoksia Googlen hakutulossivuille, jotta myymälän kävijämäärää ja liikenne verkkosivustoilla lisääntyisi. Kun Google Ads-hakusanamainonta oli aloitettu, hakusanamainontaa lähdettiin kehittämään.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimuskyselystä ja hakusanamainonnan vaihekohtaisesta dokumentaatiosta sekä käytännön toteutuksesta. Opinnäytetyön tietoperustana hyödynnettiin ammattikirjallisuutta, verkkolähteitä ja tilastotietoja. Lisäksi käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin eri osa-alueita ja Google Ads-hakusanamainontaa. Tutkimuskyselyn avulla selvitettiin, miten yrityksen digitaalista markkinointia voitaisiin kehittää. Teorian ja tutkimuskyselyn jälkeen käytiin läpi vaihekohtaisesti käyttöönoton dokumentointi ja sen pohjalta toteutettu Google Ads-hakusanamainonta.
Toimeksiantajalle dokumentoidun implementaation pohjalta tehty tehokas hakusanamainonta yrityksen tarpeisiin onnistui asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Hakusanamainonnan tilastotietojen perusteella vaikutukset näkyivät yritystoiminnassa. Vaikutukset olivat yhteydenottojen ja verkkosivustojen kävijäliikenteen lisääntyminen. Hakusanamainonta markkinointityökaluna tarvitsee jatkuvaa ylläpitoa ja säännöllistä kehitystyötä. Tulevaisuudessa kehitettävät osa-alueet ovat tarkennettujen markkinoinnin kohderyhmien ja konversioseurannan lisääminen sekä verkkokaupan ja myymälän mainonnan yhdistäminen.