Hakukoneoptimointi nettisivustoa tehdessä
Oksanen, Emilia (2019)
Oksanen, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125937
Tiivistelmä
SEO (Search Engine Optimization) eli hakukoneoptimointi on tapa rakentaa nettisivustot siten, että ne tulevat näkyville mahdollisimman korkealla hakukone hauissa. Oleellisia osia hakukoneoptimoinnissa ovat esimerkiksi sisällön laatu ja oikeiden avainsanojen käyttäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda asiakkaalle tämän tarpeet ja toiveet täyttävä nettisivusto alusta loppuun ja hakukoneoptimoinnin avulla tuoda sivusto hyvin näkyville Google-hakukoneessa.
Opinnäytetyötä tehdessä käytiin läpi nettisivustojen koko julkaisukaari myyntiä lukuun ottamatta. Läpikäytävään kaareen kuuluvat sisältöhaastattelu, sisällön kirjoittaminen, nettisivuston luominen, asiakkaan toivomien muutosten tekeminen, julkaisu ja julkaisun jälkeen sivuston hakunäkyvyyden seuranta. Sivuston luomiseen käytettiin toimeksiantajan julkaisujärjestelmää.
Kun asiakas oli tyytyväinen sivustoon, se julkaistiin ja sen näkyvyyttä hakukoneissa seurattiin. Lyhyen ajanjakson jälkeen sivusto alkoi kohota hakukone tuloksissa, mikä osoittaa, että hakukoneoptimointi tehtiin onnistuneesti. Tuloksia verrattiin hakukoneoptimointi teoriaan ja voidaan todeta, ettei hakukoneoptimointi ole hankalaa, kunhan tietää perusteet. Se on kuitenkin aikaa vievää ja vaatii aktiivista silmälläpitoa myös sivuston julkaisun jälkeen. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, ei kertaluontoinen projekti. Search Engine Optimization (SEO) is a method of building websites so that they will be as visible as possible in search engine results. The core parts of search engine optimization are, for example, the quality of written content and the use of correct keywords. The goal of this thesis was to create a website so that the site would fulfill needs and wishes of the customer and to ensure the website would rank well in Google search results.
While building the website, the whole process of creating a website, except for sales, was gone through. The process includes content interview with the customer, writing content, creating the website, editing the website according to the customers wishes, publishing the website and analyzing the visibility of the website. The content management system of the client was used to create the website.
After the customer was content with the website, it was published and its visibility in search engines was analyzed. After a short period of time, the website started to climb higher in visibility rankings which shows that the SEO was successful. The results were compared to the SEO theory and as a conclusion, creating visible websites is not so difficult if the basic procedures are followed. It is, however time-consuming and requires attention even after publishing the website. SEO is an ongoing process, not a one-time project.
Opinnäytetyötä tehdessä käytiin läpi nettisivustojen koko julkaisukaari myyntiä lukuun ottamatta. Läpikäytävään kaareen kuuluvat sisältöhaastattelu, sisällön kirjoittaminen, nettisivuston luominen, asiakkaan toivomien muutosten tekeminen, julkaisu ja julkaisun jälkeen sivuston hakunäkyvyyden seuranta. Sivuston luomiseen käytettiin toimeksiantajan julkaisujärjestelmää.
Kun asiakas oli tyytyväinen sivustoon, se julkaistiin ja sen näkyvyyttä hakukoneissa seurattiin. Lyhyen ajanjakson jälkeen sivusto alkoi kohota hakukone tuloksissa, mikä osoittaa, että hakukoneoptimointi tehtiin onnistuneesti. Tuloksia verrattiin hakukoneoptimointi teoriaan ja voidaan todeta, ettei hakukoneoptimointi ole hankalaa, kunhan tietää perusteet. Se on kuitenkin aikaa vievää ja vaatii aktiivista silmälläpitoa myös sivuston julkaisun jälkeen. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, ei kertaluontoinen projekti.
While building the website, the whole process of creating a website, except for sales, was gone through. The process includes content interview with the customer, writing content, creating the website, editing the website according to the customers wishes, publishing the website and analyzing the visibility of the website. The content management system of the client was used to create the website.
After the customer was content with the website, it was published and its visibility in search engines was analyzed. After a short period of time, the website started to climb higher in visibility rankings which shows that the SEO was successful. The results were compared to the SEO theory and as a conclusion, creating visible websites is not so difficult if the basic procedures are followed. It is, however time-consuming and requires attention even after publishing the website. SEO is an ongoing process, not a one-time project.