Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulu palveluna -konseptin toteutuminen Suomessa

Klemelä, Elsa-Maija (2019)

 
Avaa tiedosto
Koulu palveluna -konseptin toteutuminen Suomessa.pdf (1.058Mt)
Lataukset: 


Klemelä, Elsa-Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126005
Tiivistelmä
Suomessa on runsaasti kiinteistöjä, joista löytyy vajaakäyttöisiä tiloja. Koulut puolestaan painivat sisäilmaongelmaisten koulurakennusten kanssa ja joutuvat etsimään erilaisia vaihtoehtoja järjestää opetusta. Koulu palveluna -konseptilla on haluttu tuoda erilainen kouluratkaisumalli tarjolle. Sen avulla opiskelijat hyötyvät lähialueen tiloista ja yhteistyömahdollisuuksista ja puolestaan vajaakäyttöisten tilojen omistajat hyötyvät tilojen vuokraajista.

Tässä opinnäytetyössä aiheena on Koulu palveluna -konseptin toteutumisen tutkiminen Suomessa. Tavoitteena on selvittää Koulu palveluna -konseptin mahdollisuuksia Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi RAKLI ry, joka on kiinteistö- ja rakentamisalan järjestö.

Tietopohja opinnäytetyössä koostuu neljästä osiosta. Ensimmäisessä osiossa pureudutaan Koulu palveluna -konseptin syntyyn ja siihen, mitä konsepti tarkoittaa. Toisessa osiossa käsitellään oppimisen muuttumista, josta päästään kolmanteen osioon, jossa nostetaan esille oppimisen muutoksen takia muuttuvat oppimisympäristöt. Viimeisessä osiossa otetaan huomioon Suomesta löytyvän suuren rakennuskannan ja tyhjien tilojen mahdollisuudet koulumaailmassa.

Tutkimuksessa aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluiden sekä benchmarkingin avulla. Teemahaastatteluina järjestettyjen asiantuntijahaastatteluiden tarkoituksena oli saada tietoa siitä, miten konseptia on käytetty ja onko konseptia lähdetty viemään eteenpäin muuallekin. Benchmarkingin tarkoituksena oli tutkia samankaltaista ajattelua kuin Koulu palveluna -konseptissa eli miten tiloja jaetaan monille henkilöille käytettäväksi.

Tutkimuksen teoriapohjan ja tutkimustulosten perusteella Koulu palveluna -konseptia on toteutettu vähäisesti Suomessa. Konsepti on vielä alkutekijöissä. Mahdollisuuksia konseptilla kuitenkin löytyy, kunhan tietoisuus ja konseptin vakiintuminen lisääntyvät. Hyödyntämällä Suomessa jo valmiina olevaa suurta rakennuskantaa ja näissä olevia vajaakäyttöisiä tiloja, hyötyvät niin omistaja kuin vuokraaja konseptista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste