Yksikön sisäisen johtamisviestinnän kehittäminen benchmarkingin avulla
Koistinen, Auli (2019)
Koistinen, Auli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226220
Tiivistelmä
Oikea-aikainen ja riittävä viestintä ovat toimivan organisaation perusta. Hyvään johtamiseen kuuluu organisoitu viestintä. Henkilöstö haluaa tietää, ja heillä on myös oikeus kuulla työyhteisönsä asioista oman organisaationsa viestintäkanavien kautta. Esimiehellä on tärkeä rooli viestinnässä ja sen onnistumisessa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimalla mitä menetelmiä liikenteelle palveluja tuottavan konsernin yksikkö voisi käyttää sisäisen viestinnän kehittämisessä. Yksikön tyytyväisyys sisäiseen viestintään on yleisesti ottaen hyvällä tasolla, mutta esimies- ja vuoroesimiestason viestinnässä on ollut kehittämistarvetta. Vuoroesimiehet ovat kokeneet vuorojen välisen viestinnän ajoittain haasteelliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka lähestymistapana käytettiin benchmarkingia eli hyvien käytäntöjen etsimistä. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, jotka suoritettiin vierailuiden aikana kuudessa vertailtavassa yksiköissä. Haastatteluihin osallistui 2-3 henkilön ryhmiä, jotka koostuivat yksiköiden toimialaesimiehistä ja yksiköiden päälliköistä.
Haastattelut ja havainnot toivat esiin hyviä käytäntöjä, joita on otettu jo käytäntöön yksikössä. Saadun aineiston perusteella tuloksissa korostuivat sisäisen johtamisviestinnän suunnitelmallisuuden, säännöllisyyden ja tehokkuuden kehittäminen
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tutkimalla mitä menetelmiä liikenteelle palveluja tuottavan konsernin yksikkö voisi käyttää sisäisen viestinnän kehittämisessä. Yksikön tyytyväisyys sisäiseen viestintään on yleisesti ottaen hyvällä tasolla, mutta esimies- ja vuoroesimiestason viestinnässä on ollut kehittämistarvetta. Vuoroesimiehet ovat kokeneet vuorojen välisen viestinnän ajoittain haasteelliseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka lähestymistapana käytettiin benchmarkingia eli hyvien käytäntöjen etsimistä. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin haastatteluja ja havainnointia, jotka suoritettiin vierailuiden aikana kuudessa vertailtavassa yksiköissä. Haastatteluihin osallistui 2-3 henkilön ryhmiä, jotka koostuivat yksiköiden toimialaesimiehistä ja yksiköiden päälliköistä.
Haastattelut ja havainnot toivat esiin hyviä käytäntöjä, joita on otettu jo käytäntöön yksikössä. Saadun aineiston perusteella tuloksissa korostuivat sisäisen johtamisviestinnän suunnitelmallisuuden, säännöllisyyden ja tehokkuuden kehittäminen