Ikäihmiset ja lähisuhdeväkivalta : Videot oppimisen välineenä
Arola, Riikka; Helmensalo, Tomi; Pennanen, Niina (2019)
Arola, Riikka
Helmensalo, Tomi
Pennanen, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226232
Tiivistelmä
Ikäihmiset ja lähisuhdeväkivalta on usein vaiettu salaisuus. Työmme tarkoituksena oli tehdä kaksi videota oppimisen välineeksi digitaalisiin oppimisympäristöihin. Nykyaika vaatii uusia oppimisen keinoja myös sosiaalialalla. Luovuus on arvokas voimavara ja sosiaalialalla myös tärkeä oppimisen muoto, ja sitä kautta opimme hyväksymään sen tosiasian, että jokainen ihminen on erilainen myös oppijana. Otimme tarkasteluun ikäihmiset, koska yhteiskuntamme ikääntyy kovaa vauhtia ja suuret ikäluokat tuovat omat haasteensa myös sosiaalialalla työskentelyssä.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu. Videomateriaalin käyttö opetuksessa lisääntyy yhteiskunnassamme, ja niiden kautta opiskelu onnistuu muuallakin kuin paikan päällä fyysisesti koululla. Teimme koululle kaksi erilaista videota. Videoissa keskityimme ikäihmisiin kohdistuviin taloudellisiin väkivaltatilanteisiin, joita voimme kohdata tulevissa töissämme sosiaalialalla.
Testasimme videoita opetusmateriaalina Kuopiossa järjestettäville valtakunnallisilla sosiaalipäivystyspäivillä. Sosiaalipäivystyspäiviltä saamastamme palautteesta kävi ilmi, että videoiden käyttö opetusmateriaalina on menetelmänä tunteita herättävä, vaikuttava ja antaa samalla itsereflektiolle tilaa tarkastella tunteita uudella tavalla.
Opinnäytetyön tuloksia tarkastellessamme olemme kokeneet, että videoiden tekeminen on antanut meille arvokasta kokemusta tulevissa töissämme sosiaalialan ammattilaisina. Olemme saaneet lisää itsevarmuutta ja olemme uskaltaneet käyttää omaa luovuuttamme voimavarana henkilökohtaisessa kasvussamme. Loppupäätelmänä voimme todeta videoiden olevan tärkeä osa opiskelumateriaalia ja antavan keinoja monenlaisille oppimismuodoille.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja on Savonia-ammattikorkeakoulu. Videomateriaalin käyttö opetuksessa lisääntyy yhteiskunnassamme, ja niiden kautta opiskelu onnistuu muuallakin kuin paikan päällä fyysisesti koululla. Teimme koululle kaksi erilaista videota. Videoissa keskityimme ikäihmisiin kohdistuviin taloudellisiin väkivaltatilanteisiin, joita voimme kohdata tulevissa töissämme sosiaalialalla.
Testasimme videoita opetusmateriaalina Kuopiossa järjestettäville valtakunnallisilla sosiaalipäivystyspäivillä. Sosiaalipäivystyspäiviltä saamastamme palautteesta kävi ilmi, että videoiden käyttö opetusmateriaalina on menetelmänä tunteita herättävä, vaikuttava ja antaa samalla itsereflektiolle tilaa tarkastella tunteita uudella tavalla.
Opinnäytetyön tuloksia tarkastellessamme olemme kokeneet, että videoiden tekeminen on antanut meille arvokasta kokemusta tulevissa töissämme sosiaalialan ammattilaisina. Olemme saaneet lisää itsevarmuutta ja olemme uskaltaneet käyttää omaa luovuuttamme voimavarana henkilökohtaisessa kasvussamme. Loppupäätelmänä voimme todeta videoiden olevan tärkeä osa opiskelumateriaalia ja antavan keinoja monenlaisille oppimismuodoille.