Uusi ura Nokian jälkeen – vai ikuinen nokialainen? : narratiiveja entisten nokialaisten elämästä
Viljakainen, Inca (2019)
Viljakainen, Inca
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226168
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia entisten nokialaisten urapolkuja sekä minkälainen heidän ammatillinen identiteettinsä on Nokialta lähdön jälkeen. Nokialta irtisanottiin tuhansia henkilöitä, joista osa oli työskennellyt koko uransa Nokialla. Myös Microsoftille myyty matkapuhelinyksikkö lakkautettiin ja lopulta kaikki Nokiasta Microsoftille siirtyneet menettivät työpaikkansa. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään minkälaisena he kokevat ammatti-identiteettinsä nyt ja kuinka he ovat sitä rakentaneet Nokian jälkeen.
Työn sisältämän tutkimuksen aineisto kerättiin avointen teemahaastattelujen avulla entisiltä nokialaisilta. Aineisto analysoitiin ensin esille nousseiden teemojen kautta ja sen jälkeen narratiivisella menetelmällä rakentamalla tunnistettujen teemojen pohjalta kaksi erilaista tyyppikertomusta: sankaritarina ”Ikuinen nokialainen”, jossa on tragediatarinan piirteitä sekä komediatarina ”Eteenpäin uudella uralla”. Aineiston käsittelyssä lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi, jonka perusolettamuksena ihmiset rakentava todellisuutta keskustelujen kautta.
Työn tulokset osoittivat, että haastateltavien uraa Nokialla oli leimannut erilaiset roolit ja nopea eteneminen ja he ovat ylpeitä taustastaan ja ovat kyenneet hyödyntämään kokemuksiaan urallaan Nokian jälkeen hyvin erilaisissa tehtävissä. Vastaavaa työyhteisöä, jossa vallitsisi erityinen tekemisen meininki ei ole löytynyt Nokian jälkeen. Yhteistä kaavaa uuden työn löytymiselle ei ollut, vaan se oli löytynyt suhteilla, yrittäjyyden kautta, opettelemalla täysin uuden ammatin tai perinteisesti hakemalla vastaavaa työtä toisesta yrityksestä. Ammatillinen identiteetti oli selkeästi jakaantunut kahteen tyyppiin: toiset mielsivät itsensä edelleen Nokian kautta ja toiset olivat omaksuneet uuden identiteetin uuden roolin myötä. The aim of the research was to study the career paths of former Nokia employees and their professional identity after Nokia. Thousands of people were laid off from Nokia and the mobile phone unit that was sold to Microsoft was also discontinued and eventually all those who moved from Nokia to Microsoft lost their jobs. The aim was to understand how they perceive their professional identity now and how they have built it.
The data was collected by interviewing former Nokians. The material was first analyzed through themes and then with narrative method by constructing two different stories: a hero story "Forever Nokian", with the features of a tragedy story, and a comedy story "New Career after Nokia." The theoretical framework of the study is based on social constructionism.
The results showed that the interviewees' careers at Nokia had been characterized by different roles and they are proud of their background and have been able to use their experience after Nokia in different roles. There was no common formula for finding a new job. Professional identity was clearly divided into two types: some still perceived themselves through Nokia and others have adopted a new identity in a new role.
Työn sisältämän tutkimuksen aineisto kerättiin avointen teemahaastattelujen avulla entisiltä nokialaisilta. Aineisto analysoitiin ensin esille nousseiden teemojen kautta ja sen jälkeen narratiivisella menetelmällä rakentamalla tunnistettujen teemojen pohjalta kaksi erilaista tyyppikertomusta: sankaritarina ”Ikuinen nokialainen”, jossa on tragediatarinan piirteitä sekä komediatarina ”Eteenpäin uudella uralla”. Aineiston käsittelyssä lähtökohtana on sosiaalinen konstruktionismi, jonka perusolettamuksena ihmiset rakentava todellisuutta keskustelujen kautta.
Työn tulokset osoittivat, että haastateltavien uraa Nokialla oli leimannut erilaiset roolit ja nopea eteneminen ja he ovat ylpeitä taustastaan ja ovat kyenneet hyödyntämään kokemuksiaan urallaan Nokian jälkeen hyvin erilaisissa tehtävissä. Vastaavaa työyhteisöä, jossa vallitsisi erityinen tekemisen meininki ei ole löytynyt Nokian jälkeen. Yhteistä kaavaa uuden työn löytymiselle ei ollut, vaan se oli löytynyt suhteilla, yrittäjyyden kautta, opettelemalla täysin uuden ammatin tai perinteisesti hakemalla vastaavaa työtä toisesta yrityksestä. Ammatillinen identiteetti oli selkeästi jakaantunut kahteen tyyppiin: toiset mielsivät itsensä edelleen Nokian kautta ja toiset olivat omaksuneet uuden identiteetin uuden roolin myötä.
The data was collected by interviewing former Nokians. The material was first analyzed through themes and then with narrative method by constructing two different stories: a hero story "Forever Nokian", with the features of a tragedy story, and a comedy story "New Career after Nokia." The theoretical framework of the study is based on social constructionism.
The results showed that the interviewees' careers at Nokia had been characterized by different roles and they are proud of their background and have been able to use their experience after Nokia in different roles. There was no common formula for finding a new job. Professional identity was clearly divided into two types: some still perceived themselves through Nokia and others have adopted a new identity in a new role.