Restonomin palveluosaaminen ja tulevaisuuden osaamistarpeet
Salminen, Jenna (2019)
Salminen, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126097
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää restonomin osaamistarpeita työelämän muuttuessa matkailu- ja ravitsemisalalla. Opinnäytetyö tehtiin osana ReKey hanketta – Restonomien koulutuksen ja elinkeinon yhteiskehittäminen 2017-2019. Opinnäytetyön tarkoituksena oli välittää tieto restonomin tulevaisuuden osaamistarpeista Rekey hankkeelle.
Työn murros muuttaa, tulevaisuuden työssä vaadittavaa osaamistarverakennetta. Koulutuksen kehittämiseksi on tulevaisuuden osaamistarpeita tutkittava. Osaamistarpeita tutkittaessa on osattava eritellä erilaisia osaamisen alueita ja käsitteitä. Osaamisvaatimukset ovat nykyään kovat jokaisessa ammatissa. Tiivistetysti voidaan sanoa, että osaaminen muodostuu tiedoista, taidoista ja pätevyyksistä, jonka yksilö on voinut hankkia eri tavoin. Osaamisesta puhuttaessa puhutaan myös oppimistuloksista.
Tässä opinnäytetyössä esitellään hyvin monenlaisia osaamisen käsitteitä ja osaamisen sanoja. Opinnäytetyön keskeistä tietoperustaa on; osaaminen, restonomin palveluosaaminen, työn murros sekä tulevaisuuden osaamistarpeet. Opinnäytetyön tietoperusta esittelee restonomin palveluosaamisen nykyisellään ja opinnäytetyön tulokset paljastavat mikä osaaminen on erityisen tärkeää restonomille tulevaisuudessa.
Restonomin tulevaisuuden osaamistarpeita tutkittiin restonomiopiskelijoille toteutetun palvelumuotoilun ideointityöpajan kautta muotoilupeliä käyttäen. Työpaja oli toiminnallinen ja opiskelijat osallistava vaihe, jossa ideoitiin ja priorisoitiin osaamistarpeita tärkeysjärjestykseen pelilaudalle useissa pienryhmissä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin 27 kpl tulevaisuuden osaamistarpeita restonomille. Näitä osaamistarvetuloksia pidetään luotettavina ja hyödynnettävinä. Tulokset ovat hyvin samankaltaiset kaikkien opinnäytetyössä käytettyjen vertailututkimusten kanssa. Uusia osaamistarve löydöksiä restonomille löytyi 8 kpl. Nämä osaamistarpeet eivät ilmenneet muiden tahojen teettämissä osaamistarvetutkimuksissa. Restonomin tulevaisuuden osaamistarpeita tulee tutkia jatkossa lisää, myös esimies- ja organisaatio tasolla.
Työn murros muuttaa, tulevaisuuden työssä vaadittavaa osaamistarverakennetta. Koulutuksen kehittämiseksi on tulevaisuuden osaamistarpeita tutkittava. Osaamistarpeita tutkittaessa on osattava eritellä erilaisia osaamisen alueita ja käsitteitä. Osaamisvaatimukset ovat nykyään kovat jokaisessa ammatissa. Tiivistetysti voidaan sanoa, että osaaminen muodostuu tiedoista, taidoista ja pätevyyksistä, jonka yksilö on voinut hankkia eri tavoin. Osaamisesta puhuttaessa puhutaan myös oppimistuloksista.
Tässä opinnäytetyössä esitellään hyvin monenlaisia osaamisen käsitteitä ja osaamisen sanoja. Opinnäytetyön keskeistä tietoperustaa on; osaaminen, restonomin palveluosaaminen, työn murros sekä tulevaisuuden osaamistarpeet. Opinnäytetyön tietoperusta esittelee restonomin palveluosaamisen nykyisellään ja opinnäytetyön tulokset paljastavat mikä osaaminen on erityisen tärkeää restonomille tulevaisuudessa.
Restonomin tulevaisuuden osaamistarpeita tutkittiin restonomiopiskelijoille toteutetun palvelumuotoilun ideointityöpajan kautta muotoilupeliä käyttäen. Työpaja oli toiminnallinen ja opiskelijat osallistava vaihe, jossa ideoitiin ja priorisoitiin osaamistarpeita tärkeysjärjestykseen pelilaudalle useissa pienryhmissä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin 27 kpl tulevaisuuden osaamistarpeita restonomille. Näitä osaamistarvetuloksia pidetään luotettavina ja hyödynnettävinä. Tulokset ovat hyvin samankaltaiset kaikkien opinnäytetyössä käytettyjen vertailututkimusten kanssa. Uusia osaamistarve löydöksiä restonomille löytyi 8 kpl. Nämä osaamistarpeet eivät ilmenneet muiden tahojen teettämissä osaamistarvetutkimuksissa. Restonomin tulevaisuuden osaamistarpeita tulee tutkia jatkossa lisää, myös esimies- ja organisaatio tasolla.