Asuinkiinteistön huolto
Kariniemi, Teppo (2019)
Kariniemi, Teppo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226357
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä kiinteistönhoitopalveluita tuottavan A. Kariniemen Talohuolto Oy:n kanssa. Yritys toimii Hämeenlinnassa keskisuurena kiinteistöhoitoalan toimijana. Tilaajan pyynnöstä työssä perehdyttiin lyhyesti ja ytimekkäästi alaa haastaviin aihealueisiin. Toimeksiannossa pyydettiin perehtymään myös huoltokirjojen hyödynnettävyyteen kiinteistönhoitoalalla.
Opinnäytetyön pohjalta luotiin yrityksen oman tietotaitoon ja työtekniikoihin perustuva opas. Oppaassa kiteytettiin kiinteistönhoitoalaa koskevat yleiset ohjeistukset ja käytännöt, joilla ohjataan kiinteistönhoitotyötä. Tämä opas luotiin määrittelemään vaihtoehtoisia käytäntöjä, joiden perusteella yritykseen tulevat työntekijät sisäistävät työnteon halutun toimintamallin. Oppaassa perehdytetään työntekijä esimerkin avulla havainnoimaan ristiriitoja työtavoissa, työmenetelmissä ja työn hinnoittelussa.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksella haettiin kiinteistönhoitajien kokemuksia kiinteistönhoitoalan toiminnasta ja huoltokirjoista. Työsuorituksissa pyritään toimimaan aina oikein, mutta työntekijät suosivat erilaisia toimintamalleja. Erilaisten toimintamallien syynä saattavat olla vanhat, edellisiltä sukupolvilta omaksutut perinteiset työtavat.
Kyselyn vastausten perusteella havaittiin, että kiinteistönhoitoalan toimintamalleissa on ristiriitoja. Niitä esiintyy työsuorituksissa, joihin johtavat ihmisten erilaiset toimintamallit. Tärkeä huomio kohdistui huoltokirjoihin, joista syntyy yritykselle kuluja. Havaintojen perusteella tutkittiin huoltokirjojen hinnoittelua. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten huoltokirjat tulisi ottaa huomioon yrityksen kuluissa. Työssä löydettiin huoltokirjojen kulujen nousemiseen vaikuttavat tekijät sekä pohdittiin mahdollisia säästötoimenpiteitä.
Kiinteistönhoitoala tarvitsee korkeakoulutettua osaamista, jotta alakohtaisessa ohjeistuksessa pysytään mukana. Erilaisille tutkimuksille tulee jatkossakin tarvetta, jotta voidaan taata liiketoiminnan kannattavuus.
Opinnäytetyön pohjalta luotiin yrityksen oman tietotaitoon ja työtekniikoihin perustuva opas. Oppaassa kiteytettiin kiinteistönhoitoalaa koskevat yleiset ohjeistukset ja käytännöt, joilla ohjataan kiinteistönhoitotyötä. Tämä opas luotiin määrittelemään vaihtoehtoisia käytäntöjä, joiden perusteella yritykseen tulevat työntekijät sisäistävät työnteon halutun toimintamallin. Oppaassa perehdytetään työntekijä esimerkin avulla havainnoimaan ristiriitoja työtavoissa, työmenetelmissä ja työn hinnoittelussa.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksena. Tutkimuksella haettiin kiinteistönhoitajien kokemuksia kiinteistönhoitoalan toiminnasta ja huoltokirjoista. Työsuorituksissa pyritään toimimaan aina oikein, mutta työntekijät suosivat erilaisia toimintamalleja. Erilaisten toimintamallien syynä saattavat olla vanhat, edellisiltä sukupolvilta omaksutut perinteiset työtavat.
Kyselyn vastausten perusteella havaittiin, että kiinteistönhoitoalan toimintamalleissa on ristiriitoja. Niitä esiintyy työsuorituksissa, joihin johtavat ihmisten erilaiset toimintamallit. Tärkeä huomio kohdistui huoltokirjoihin, joista syntyy yritykselle kuluja. Havaintojen perusteella tutkittiin huoltokirjojen hinnoittelua. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten huoltokirjat tulisi ottaa huomioon yrityksen kuluissa. Työssä löydettiin huoltokirjojen kulujen nousemiseen vaikuttavat tekijät sekä pohdittiin mahdollisia säästötoimenpiteitä.
Kiinteistönhoitoala tarvitsee korkeakoulutettua osaamista, jotta alakohtaisessa ohjeistuksessa pysytään mukana. Erilaisille tutkimuksille tulee jatkossakin tarvetta, jotta voidaan taata liiketoiminnan kannattavuus.