Markkinointiviestinnän tehostaminen valokuvan avulla
Hiltunen, Ella (2019)
Hiltunen, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326591
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uudenlaista ja arvoa tuottavaa valokuvasisältöä Savonia-ammattikorkeakoulun matkailu- ja ravitsemisalasta ja restonomiopiskelijoista. Tavoitteena oli parantaa matkailu- ja ravitsemisalan tunnettuutta, kasvattaa restonomiopiskelijoiden ammatti-identiteettiä ja -arvostusta valitsemaansa alaa kohtaan sekä lisätä alalle hakevien hakijoiden määrää. Alaan liittyy myös paljon kuluneita stereotypioita, joita otetuilla valokuvilla pyritään rikkomaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään arvoa tuottavaa ja strategista sisällöntuottamista sekä visuaalista markkinointiviestintää, mainosvalokuvausta ja valokuvan vaikuttamiskeinoja markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyöhön kuuluu kolme tapaustutkimusta, jotka on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja aineistonkeruu on tapahtunut havainnoiden sekä valokuvaten. Jokaiseen tapaustutkimukseen on otettu 3–5 valokuvaa, joita on analysoitu markkinointiviestinnän ja mainonnan näkökulmasta, ja joista on tuotu esille yksityiskohtia, joilla pyritään vaikuttamaan kuvien katselijoihin. Tapaustutkimuksien valokuvat on otettu vain ravitsemisalan restonomiopiskelijoiden tapahtumista. Valokuvista on tuotu esille puitteet, joilla voidaan päästä haluttuihin tavoitteisiin ja joilla voidaan vaikuttaa niin emotionaalisesti kuin rationaalisesti katsojiin.
Tapaustutkimusten tuloksena voidaan todeta, että valokuvasisältöä tuottaessa markkinointiviestintää varten on ehdottoman tärkeää tietää toimeksiantajan tavoite ja tämän kohderyhmät. Ilman selkeää tavoitetta ja kohderyhmien tuntemusta valokuvien tuottaminen on hakuammuntaa, kun sisältöä ei pysty suunnittelemaan kohderyhmien tai tavoitteen mukaisesti. Vaikka markkinointiviestinnässä pyritäänkin tuottamaan laadukasta kuvamateriaalia, välillä myös valokuvan sisältö voi mennä laadun edelle, jos valokuva sisältää asioita, jotka koskettavat monia tai aihe on erityisen tunnettu. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneitä valokuvia voidaan käyttää Savonia-ammattikorkeakoulun markkinointiviestinnässä ja oppituntien kuvamateriaalina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään arvoa tuottavaa ja strategista sisällöntuottamista sekä visuaalista markkinointiviestintää, mainosvalokuvausta ja valokuvan vaikuttamiskeinoja markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyöhön kuuluu kolme tapaustutkimusta, jotka on toteutettu kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmin ja aineistonkeruu on tapahtunut havainnoiden sekä valokuvaten. Jokaiseen tapaustutkimukseen on otettu 3–5 valokuvaa, joita on analysoitu markkinointiviestinnän ja mainonnan näkökulmasta, ja joista on tuotu esille yksityiskohtia, joilla pyritään vaikuttamaan kuvien katselijoihin. Tapaustutkimuksien valokuvat on otettu vain ravitsemisalan restonomiopiskelijoiden tapahtumista. Valokuvista on tuotu esille puitteet, joilla voidaan päästä haluttuihin tavoitteisiin ja joilla voidaan vaikuttaa niin emotionaalisesti kuin rationaalisesti katsojiin.
Tapaustutkimusten tuloksena voidaan todeta, että valokuvasisältöä tuottaessa markkinointiviestintää varten on ehdottoman tärkeää tietää toimeksiantajan tavoite ja tämän kohderyhmät. Ilman selkeää tavoitetta ja kohderyhmien tuntemusta valokuvien tuottaminen on hakuammuntaa, kun sisältöä ei pysty suunnittelemaan kohderyhmien tai tavoitteen mukaisesti. Vaikka markkinointiviestinnässä pyritäänkin tuottamaan laadukasta kuvamateriaalia, välillä myös valokuvan sisältö voi mennä laadun edelle, jos valokuva sisältää asioita, jotka koskettavat monia tai aihe on erityisen tunnettu. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyneitä valokuvia voidaan käyttää Savonia-ammattikorkeakoulun markkinointiviestinnässä ja oppituntien kuvamateriaalina.