Viestintä monialaisessa ja monikulttuurisessa virtuaalisessa projektitiimissä : osaamistarpeiden tunnistamisella kohti tehokkaampaa tiedon luomista ja jakamista
Turnquist, Tiia (2019)
Turnquist, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526758
Tiivistelmä
Viestintäteknologian käytön myötä monipuolistuvat viestintäkäytänteet ovat muuttaneet työelämän osaamisvaatimuksia. Projektitiimien jäsenten on tulevaisuudessa kasvavassa määrin viestittävä virtuaalisesti monialaisissa ja monikulttuurisissa tiimeissä. Viestintä on eräs kriittisimpiä tekijöitä projektien menestykselle, sillä 20 % projekteista epäonnistuu tehottoman viestinnän vuoksi.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikulttuurisen virtuaalisen projektitiimin viestinnässä tarvittavia osaamisvaatimuksia osana Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmäyhteistyötä kansainvälisen MuPIC-projektin kanssa. Tutkimusten mukaan projektitiimin jäsenten kulttuuritausta ja kielitaito vaikuttavat virtuaaliseen viestintään. Lisäksi virtuaalisuus ja monialaisuus haastavat näkemyksiämme viestintäosaamisesta, jota projekteissa tarvitaan. Vaikka virtuaalitiimeistä tiedetään jo paljon, tarvitaan vielä systemaattista tutkimusta erilaisten eroavaisuuksien sekä teknologian kehittymisen vaikutuksista tiimin tiedon jakamiseen ja luomiseen tarvittavista osaamisista, erityisesti viestintänäkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa menestyksekkään virtuaalisen projektiviestinnän osaamisista. Tutkimuksen pääkysymyksenä on: ”millaisia viestintäosaamisvaatimuksia monialaisissa ja monikulttuurisissa virtuaalisissa projektitiimeissä on?”
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla keräten tietoa kahdesta laadullisesta työpajasta (N=50, N=19) työelämän edustajilta sekä määrällisellä kyselyllä (N=34) virtuaalisesta projektiviestinnästä, johon saatiin vastauksia projektitiimikokemusta tai -näkemystä omaavilta täysi-ikäisiltä henkilöiltä kansainvälisesti. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja tilastollisin menetelmin.
Tutkimuslöydösten mukaan viestintäosaamiset liittyvät läheisesti muihin yleisiin osaamisiin ja taitoihin, ja ovat siten vaikeasti eroteltavissa. Tutkimuksessa tunnistettiin eroavaisuuksia virtuaalisen projektitiimin viestintänäkemyksissä tiimin jäsenten iän, sukupuolen ja kansallisuuden perusteella. Lisäksi toimialakohtaisia eroavaisuuksia nousi esille. Tutkimuksen johtopäätöksenä viestintäosaamisvaatimukset muuttuvat ja niihin vaikuttaa tiimin jäsenten tausta. Tulokset tulee ottaa huomioon korkeakoulujen opetuksessa, jotta varmistetaan, että opiskelijat voivat hankkia virtuaalitiimien viestinnässä tarpeellisia osaamisia. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää monissa organisaatioissa kehitettäessä projektitiimiläisten viestintäosaamista. Emerging technologically mediated communication practices have changed the competence requirements in current professional settings. In the future, project team members will increasingly have to communicate virtually in multidisciplinary and multicultural teams. Communication is one of the most critical factors for project success because 20 % of projects are unsuccessful due to inefficient communication.
The focus of this study was on the competences needed in multicultural virtual project team communication as part of research group collaboration with an international project called MuPIC at Turku University of Applied Sciences. Based on previous research, it is known that cultural background and language skills of project team members affect virtual communication. Moreover, virtuality and multidisciplinarity challenge our views on communication competences needed in projects. While much is known about virtual teams, more systematic research is needed about how these differences and the development of technology impact the competences required in team knowledge sharing and creation, particularly from communication perspective. The aim of this study is to provide knowledge of the competences needed for successful virtual project communication. The main research question is: “what are the communication competences needed in multidisciplinary and multicultural virtual project teams?”
This study was conducted using a mixed method approach with data from two qualitative workshops (N=50, N=19) with working life representatives and an international quantitative survey (N=34) regarding virtual project communication from adult respondents with project team experience or insight. The data was analyzed using content analysis and statistical analysis.
The findings indicate that communication competences are in near relation with other generic competences and skills, and are therefore hard to separate from each other. This study identified that views on virtual communication in project teams is affected by age, gender and nationality of team members. Moreover, differences between industries were found. The main conclusion is that requirements for communication competences are changing and dependent on team members’ backgrounds. The results need to be taken into account on the curriculum level at HEIs to ensure that students acquire the competences needed. Furthermore, the results can be utilized at various organizations to develop the communication competences of project team members.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikulttuurisen virtuaalisen projektitiimin viestinnässä tarvittavia osaamisvaatimuksia osana Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmäyhteistyötä kansainvälisen MuPIC-projektin kanssa. Tutkimusten mukaan projektitiimin jäsenten kulttuuritausta ja kielitaito vaikuttavat virtuaaliseen viestintään. Lisäksi virtuaalisuus ja monialaisuus haastavat näkemyksiämme viestintäosaamisesta, jota projekteissa tarvitaan. Vaikka virtuaalitiimeistä tiedetään jo paljon, tarvitaan vielä systemaattista tutkimusta erilaisten eroavaisuuksien sekä teknologian kehittymisen vaikutuksista tiimin tiedon jakamiseen ja luomiseen tarvittavista osaamisista, erityisesti viestintänäkökulmasta. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa tietoa menestyksekkään virtuaalisen projektiviestinnän osaamisista. Tutkimuksen pääkysymyksenä on: ”millaisia viestintäosaamisvaatimuksia monialaisissa ja monikulttuurisissa virtuaalisissa projektitiimeissä on?”
Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisellä lähestymistavalla keräten tietoa kahdesta laadullisesta työpajasta (N=50, N=19) työelämän edustajilta sekä määrällisellä kyselyllä (N=34) virtuaalisesta projektiviestinnästä, johon saatiin vastauksia projektitiimikokemusta tai -näkemystä omaavilta täysi-ikäisiltä henkilöiltä kansainvälisesti. Tulokset analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja tilastollisin menetelmin.
Tutkimuslöydösten mukaan viestintäosaamiset liittyvät läheisesti muihin yleisiin osaamisiin ja taitoihin, ja ovat siten vaikeasti eroteltavissa. Tutkimuksessa tunnistettiin eroavaisuuksia virtuaalisen projektitiimin viestintänäkemyksissä tiimin jäsenten iän, sukupuolen ja kansallisuuden perusteella. Lisäksi toimialakohtaisia eroavaisuuksia nousi esille. Tutkimuksen johtopäätöksenä viestintäosaamisvaatimukset muuttuvat ja niihin vaikuttaa tiimin jäsenten tausta. Tulokset tulee ottaa huomioon korkeakoulujen opetuksessa, jotta varmistetaan, että opiskelijat voivat hankkia virtuaalitiimien viestinnässä tarpeellisia osaamisia. Lisäksi tuloksia voidaan hyödyntää monissa organisaatioissa kehitettäessä projektitiimiläisten viestintäosaamista.
The focus of this study was on the competences needed in multicultural virtual project team communication as part of research group collaboration with an international project called MuPIC at Turku University of Applied Sciences. Based on previous research, it is known that cultural background and language skills of project team members affect virtual communication. Moreover, virtuality and multidisciplinarity challenge our views on communication competences needed in projects. While much is known about virtual teams, more systematic research is needed about how these differences and the development of technology impact the competences required in team knowledge sharing and creation, particularly from communication perspective. The aim of this study is to provide knowledge of the competences needed for successful virtual project communication. The main research question is: “what are the communication competences needed in multidisciplinary and multicultural virtual project teams?”
This study was conducted using a mixed method approach with data from two qualitative workshops (N=50, N=19) with working life representatives and an international quantitative survey (N=34) regarding virtual project communication from adult respondents with project team experience or insight. The data was analyzed using content analysis and statistical analysis.
The findings indicate that communication competences are in near relation with other generic competences and skills, and are therefore hard to separate from each other. This study identified that views on virtual communication in project teams is affected by age, gender and nationality of team members. Moreover, differences between industries were found. The main conclusion is that requirements for communication competences are changing and dependent on team members’ backgrounds. The results need to be taken into account on the curriculum level at HEIs to ensure that students acquire the competences needed. Furthermore, the results can be utilized at various organizations to develop the communication competences of project team members.