"3D-mallinnus" - Selaus asiasanan mukaan Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)

    • 3D-efektien luominen Blenderissä 

      Keränen, Viljami (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda visuaalisia 3D-efektejä Blender-ohjelmalla. Efektejä luotiin kaksi, ja niiden tavoitteena oli olla tarpeeksi laadukkaita, jotta niitä voitaisiin mahdollisesti käyttää lahtelaisen ...
    • 3D-malli Unreal Engine -pelimoottorissa 

      Huohvanainen, Pekka (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka luoda toimivia 3D-malleja Unreal Engine -pelimoottoriin. Tutkimus suoritetaan Unreal Engine 4:n näkökulmasta, mutta monet asiat pätevät myös muihin pelimoottoreihin ja ...
    • 3D-mallien siirtäminen ja simulointiohjelman valitseminen : case Etteplan Oyj 

      Hiirikoski, Kalle (2022)
      Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten erilaisia 3D-malleja voidaan siirrellä eri ohjelmistojen välillä. Hyvin usein 3D-malleja hyödynnetään simuloimalla niitä simulointiympäristössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana ...
    • 3D-peliassetin luonnin työvaiheet : case: auto peliassetin tekeminen 

      Martikainen, Jutta (2023)
      Työn tavoitteena oli tutkia millaisia vaiheita 3D-peliassetin luominen sisältää, sekä miten malli saadaan optimoitua videopeliä varten. Tutkimukseen perehdytään 3D-sovelluksien näkökulmasta. Toimeksiantajana toimi ...
    • 3D-pelihahmon suunnittelu ja toteutus 

      Kuismanen, Jutta (2020)
      Työssä tutkittiin 3D-hahmon tekemisen prosessia luonnoksesta lopulliseksi tuotokseksi, käyttäen apuna tunnettua tabletop-roolipeliä. Työn tarkoituksena oli selkeyttää projektin prosessin vaiheita, sekä saada harjoitusta ...
    • 3D-skannaus virtuaalisessa tuote-esittelyssä : case Torin Wanha Hautaustoimisto 

      Häggqvist, Mikael (2022)
      Opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalisen 3D-ympäristön hyödyntämistä tuotekehityksessä sekä esittelyssä. Työssä tutkittiin 3D-skannaustekniikoita sekä niiden käyttötarkoituksia, hyötyjä ja haasteita. Lisäksi tutkittiin ...
    • 3D-skanneri mittausvälineenä 

      Ursin, Lasse (2023)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka tarkka 3D-skannausmenetelmä on ja voiko sitä käyttää perinteisin menetelmin hankalasti mitattavien kappaleiden mittaamiseen, kuten kahteen suuntaan kaareutuvan, ohuen tai ...
    • Animaatiohahmon luominen 3D-skulptaamalla 

      Haakana, Pauliina (2022)
      Opinnäytetyökseni toteutin 3D-skulptaamalla animaatiotarkoitukseen soveltuvan fantasiahahmomallin. Keskityin eniten 3D-prosessiin ja hahmon valmisteluun animaatiota varten, mutta kävin silti työn aikana läpi kaikki ...
    • CAD-järjestelmän valinta 

      Silen, Sanna (2022)
      Opinnäytetyö toteutettiin lahtelaisen yrityksen X toimeksiannosta. Toimeksiantajayritys tahtoi pysyä nimettömänä. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kriteeristö toimeksiantajayrityksen tueksi CAD-järjestelmän valintaan. ...
    • Dinosaurus-pelihahmon luominen 

      Juujärvi, Petteri (2021)
      Opinnäytetyössä suunniteltiin ja rakennettiin pelaajayhteisön toivoma 3D-pelihahmo modi, joka soveltuu Alderon Gamesin Path of Titansiin. Pelaajien toiveet selvitettiin kahden Path of Titansin Discord-kanavalla jaettujen ...
    • Fotogrammetria : case: maaston mallinnus 

      Viitamäki, Lauri (2021)
      Opinnäytetyön tavoitteena on esitellä lukijalle fotogrammetrisen prosessin vaiheita sekä fotogrammetrian keinoja tuottaa kolmiulotteinen tietokonemalli ennalta valitusta maa-alueesta. Opinnäytetyössä esitellään myös ...
    • Hahmonluonti : Digitaalinen kuvanveisto 

      Kangaskorte, Roni (2020)
      Opinnäytetyöni käsittelee pääsääntöisesti 3D-kuvanveistoa eli skulptausta, mutta sukellan myös hieman hahmon taustoitukseen ja maailman luontiin. Itse opinnäytetyö sisältää skulptauksen ja sitä edeltävien työvaiheiden ...
    • Hitsaushallin layout-suunnittelu ja hitsausrullaradan muokkaus 

      Båga, Miko (2021)
      Opinnäytetyö toteutettiin kotkalaisen tilauskonepajayritys Power Tech Group Oy:n toimeksiannosta. Yritys oli saanut itselleen toteutettavaksi mittavan projektin, joka vaati suuren muutoksen yrityksen Hietasen toimipisteessä ...
    • Hoivasängyn kaiteen taittomekanismi 

      Sinkkilä, Emil (2023)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda moottoroidun hoivasängyn laidan taittomekanismi. Mekanismilla haluttiin tehostaa moottoroidun hoivasängyn toimivuutta. Työn toimeksiantajana toimi AlluMedical Oy. Ensimmäiseksi ...
    • Kammiosuodattimen levynsiirto- ja pesulaitteen mallintaminen ja rakenteen luonti PDM-järjestelmään 

      Silén, Niko (2021)
      Opinnäytetyössä tehtiin kammiosuodattimen levynsiirto- ja pesulaitteen 3D-mallit, piirustukset ja rakenteet PDM-järjestelmään (Product Data Management). Opinnäytetyön aihe valittiin, koska vanhoja piirustuksia ja 3D-malleja ...
    • Kaupallisen korumuotoilun sukupuolittuminen Suomessa 

      Lausuja, Noora (2020)
      Työssä tutkittiin kaupallisen korumuotoilun sukupuolittumista suomalaisessa kulttuuriympäristössä. Aihetta lähestyttiin kirjallista aineistoa hyödyntäen tutkimalla ensin sukupuolirooleja ja -stereotypioita yleisellä tasolla ...
    • Konesuunnittelun 3D-mallit tehdassuunnittelussa 

      Keihänen, Taru (2023)
      Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 3D-tehdassuunnittelua toimeksiantajan tarpeisiin. Toimeksiantajana toimi Dieffenbacher Panelboard Oy. 3D-tehdassuunnittelu oli jo otettu käyttöön yrityksen sisäisesti. Teoreettinen ...
    • Konfiguraattori kirurgisille valoille 

      Parviainen-Räisänen, Antti (2024)
      Opinnäytetyössä tehtiin konfiguraattori, jonka tarkoitus on parantaa työtehokkuutta ja pienentää virheiden mahdollisuutta. Konfiguraattori tehdään alusta loppuun ja lopuksi se tuottaa tarjouksen, 3D-mallin ja piirustuksen ...
    • Optimoidun 3D-mallin luonti peliympäristöön 

      Lehtonen, Santeri (2022)
      Työn tavoitteena oli tutkia optimointia pelikehityksessä sekä 3D-mallien luonnissa. Tutkimuksen 3D-mallin osiosta saatiin tietoa tutkimuksen case-osaan, jossa luotiin 3D-malli mahdollisimman optimaalisesti. Työn aineistona ...
    • Realistinen 3D-visualisointi Blenderillä 

      Laajakoski, Joonas (2022)
      Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda mallinnusohjelma Blenderillä realistinen 3D-tila ja tutkia kuinka siitä saadaan mahdollisimman fotorealistisia visualisointikuvia. Työn toimeksiantajana toimi Airtouch Oy, jonka 3D-skannaamia ...