Kohti brändiä: Majatalo Morvan brändin rakentamissuunnitelma
Värelä, Virpi (2019)
Värelä, Virpi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226280
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli toimintaympäristöä, kilpailijoita ja itse yritystä analysoimalla, globaalit matkailutrendit huomioiden sekä Suomen matkailustrategiaan peilaten saada aikaan matkailuyritykselle brändisuunnitelma. Yritystä ei voi alkaa brändätä ilman tarvittavaa tietoa kilpailijoista ja kilpailuympäristöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä matkailuyrityksen ymmärrystä kilpailijoista ja strategisesta brändin rakennustyöstä. Tutkimuksella pyrittiin kehittämään yrityksen toimintaa ja näin lisäämään yrityksen arvoa. Hyvä brändi erottaa yrityksen kilpailijoista ja saa asiakkaat ostamaan palvelua uudelleen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Teoria perustuu strategiseen johtamiseen sekä analyyseihin, jotka toimivat strategisen johtamisen perustana. Empiirinen osuus sisältää kaksi ympäristöanalyysia sekä yhteenvetoanalyysin, joka muodostaa synteesin ja kokonaiskuvan tutkittavasta asiasta.
Yhdistämällä tämän tutkimuksen kilpailijatieto, yrityksessä jo olemassa olevaan asiakastietoon ja itseanalyysiin, on yrityksen strateginen brändianalyysi valmis. Yritys voi aloittaa strategisen, kilpailijoista erottuvan brändin rakentamisen ja löytää oman kannattavan, heikot kilpailuvoimat omaavan paikan alueen kilpailijoihin nähden. Brändin rakentamiseen on osallistuttava koko henkilöstö ja se on systemaattista sekä pitkäjänteistä työtä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kilpailun kannalta brändin rakentaminen on välttämätöntä. Yrityksen on tunnettava ja ymmärrettävä toimintaympäristönsä rooli strategioiden määrittämisessä. Näistä syistä brändiä on syytä rakentaa ja johtaa strategisesti oikein.
Tutkimuksen tavoitteena oli toimintaympäristöä, kilpailijoita ja itse yritystä analysoimalla, globaalit matkailutrendit huomioiden sekä Suomen matkailustrategiaan peilaten saada aikaan matkailuyritykselle brändisuunnitelma. Yritystä ei voi alkaa brändätä ilman tarvittavaa tietoa kilpailijoista ja kilpailuympäristöstä. Tutkimuksella haluttiin lisätä matkailuyrityksen ymmärrystä kilpailijoista ja strategisesta brändin rakennustyöstä. Tutkimuksella pyrittiin kehittämään yrityksen toimintaa ja näin lisäämään yrityksen arvoa. Hyvä brändi erottaa yrityksen kilpailijoista ja saa asiakkaat ostamaan palvelua uudelleen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kehittämistutkimuksena. Teoria perustuu strategiseen johtamiseen sekä analyyseihin, jotka toimivat strategisen johtamisen perustana. Empiirinen osuus sisältää kaksi ympäristöanalyysia sekä yhteenvetoanalyysin, joka muodostaa synteesin ja kokonaiskuvan tutkittavasta asiasta.
Yhdistämällä tämän tutkimuksen kilpailijatieto, yrityksessä jo olemassa olevaan asiakastietoon ja itseanalyysiin, on yrityksen strateginen brändianalyysi valmis. Yritys voi aloittaa strategisen, kilpailijoista erottuvan brändin rakentamisen ja löytää oman kannattavan, heikot kilpailuvoimat omaavan paikan alueen kilpailijoihin nähden. Brändin rakentamiseen on osallistuttava koko henkilöstö ja se on systemaattista sekä pitkäjänteistä työtä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että kilpailun kannalta brändin rakentaminen on välttämätöntä. Yrityksen on tunnettava ja ymmärrettävä toimintaympäristönsä rooli strategioiden määrittämisessä. Näistä syistä brändiä on syytä rakentaa ja johtaa strategisesti oikein.