Onerva-sovelluksen omaksuminen Jyväskylän kaupungin vanhusten kotihoidossa
Härkönen, Tuula (2019)
Härkönen, Tuula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226435
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä terveydenhuollon ammattilaisten työnkuva ja rooli muuttuvat. Hoitotyön ohella hoitajilta vaaditaan entistä enemmän teknologista osaamista. Se asettaa haasteita, koska teknologian omaksuminen on yksilöllistä. Yksi hoitajille kehitetty ratkaisu on mobiilisovellus Onerva, joka on tarkoitettu kotihoidossa työskentelevien hoitajien ja omaisten väliseen viestimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Onerva-sovelluksen käytön omaksumista Jyväskylän kaupungin vanhusten kotihoidossa.
Kohderyhmänä olivat kotihoidossa työskentelevät hoitajat, joille koulutettiin Onerva-sovellus käyttöön keväällä 2019. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen teoreettisena mallina toimi Technology Acceptance Model, joka tutkii tietojärjestelmien omaksumista. Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka lähetettiin sähköpostitse 248 hoitajalle. Tutkimus suoritettiin elo-syyskuussa 2019.
Vastauksia tuli 42 kpl, jolloin vastausprosentti oli 17 %. Tuloksista voidaan tulkita, että hoitajat kokivat Onerva-sovelluksen hyödyllisyyden ja käytön helppouden pääasiassa hyviksi ja heillä oli positiivinen asenne teknologiaa ja omaa osaamistaan kohtaan. Nämä ovat keskeisiä tekijöitä tietojärjestelmien omaksumisessa. Sovellusta ei kuitenkaan oltu otettu vielä tarpeeksi laajasti käyttöön. Siksi vastausprosentti jäi heikoksi, mikä vaikutti myös tutkimuksen luotettavuuteen.
Uusilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan sekä helpottaa hoitajien työtä että parantaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kattavuutta. Uusia teknologisia ratkaisuja on jatkuvasti saatavilla. Mikään teknologia ei kuitenkaan ole avuksi, jos sitä ei käytä. Uusia ratkaisuja tulisikin kokeilla ennakkoluulottomasti.
Kohderyhmänä olivat kotihoidossa työskentelevät hoitajat, joille koulutettiin Onerva-sovellus käyttöön keväällä 2019. Tutkimusote oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen teoreettisena mallina toimi Technology Acceptance Model, joka tutkii tietojärjestelmien omaksumista. Tutkimusmenetelmänä oli kyselytutkimus, joka lähetettiin sähköpostitse 248 hoitajalle. Tutkimus suoritettiin elo-syyskuussa 2019.
Vastauksia tuli 42 kpl, jolloin vastausprosentti oli 17 %. Tuloksista voidaan tulkita, että hoitajat kokivat Onerva-sovelluksen hyödyllisyyden ja käytön helppouden pääasiassa hyviksi ja heillä oli positiivinen asenne teknologiaa ja omaa osaamistaan kohtaan. Nämä ovat keskeisiä tekijöitä tietojärjestelmien omaksumisessa. Sovellusta ei kuitenkaan oltu otettu vielä tarpeeksi laajasti käyttöön. Siksi vastausprosentti jäi heikoksi, mikä vaikutti myös tutkimuksen luotettavuuteen.
Uusilla teknologisilla ratkaisuilla voidaan sekä helpottaa hoitajien työtä että parantaa sosiaali- ja terveyspalveluiden kattavuutta. Uusia teknologisia ratkaisuja on jatkuvasti saatavilla. Mikään teknologia ei kuitenkaan ole avuksi, jos sitä ei käytä. Uusia ratkaisuja tulisikin kokeilla ennakkoluulottomasti.