Yhteistyön kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Niemi, Mari (2019)
Niemi, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626980
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palvelumuotoilun hyödyntämistä organisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisessä ja parantamisessa. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Kansaneläkelaitos ja tutkittavana sidosryhmäorganisaationa on Kymsote. Tutkimus on toteutettu toukokuun 2019 ja syyskuun 2019 välisenä aikana, kun organisaatioissa havaittiin toimeentulotuen käsittelyssä tarve parantaa jo olemassa olevaa yhteistyötä.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää vastaus tutkimuskysymykseen: miten palvelumuotoi-lun avulla voidaan kehittää yhteistyötä toimeentulotuen parissa Kelan ja Kymsoten välillä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu ja sen menetelmät. Palve-lumuotoilu teoriana on laaja, koska palvelumuotoilu itsessään pitää sisällään palvelumuo-toilun työkaluja, prosessin ja ajattelutavan.
Tutkimus on toteutettu laadullisena ja prosessuaalisena tutkimuksena. Opinnäytetyön alussa keskityttiin laadullisen tutkimuksen menetelmän avulla aineiston keräämiseen. Ai-neiston kerääminen toteutettiin varjostamalla yhteistyökumppaneita aidossa toimintaympäristössä. Havainnoista kirjoitettiin päiväkirjaa, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin työpaja. Työpaja järjestettiin, koska jo tutkimuksen alkuvaiheessa huomattiin luottamuksen organisaatioiden välillä olevan heikkoa ja havaittiin puutteita toisen työn tuntemisessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat yh-teistyön kehittämiseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan vaikuttaa ajattelutapaan, luoda yhteinen käsitys asioihin ja saavuttaa yhteinen sävel tekemiseen. Lisäksi tutkimustulosten perusteella on mahdollista suunnitella toimiva yhteistyömalli myös muiden sidosryhmien kanssa toimimiseksi tulevaisuudessa.
Aito ja avoin vuorovaikutus yhteistyökumppaneiden välillä on onnistuneen yhteistyön pohja, jonka avulla yhteistyötä on mahdollista syventää ja kehittää. Pohjan puuttuessa yhteistyötä on hankala tehdä.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää vastaus tutkimuskysymykseen: miten palvelumuotoi-lun avulla voidaan kehittää yhteistyötä toimeentulotuen parissa Kelan ja Kymsoten välillä.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on palvelumuotoilu ja sen menetelmät. Palve-lumuotoilu teoriana on laaja, koska palvelumuotoilu itsessään pitää sisällään palvelumuo-toilun työkaluja, prosessin ja ajattelutavan.
Tutkimus on toteutettu laadullisena ja prosessuaalisena tutkimuksena. Opinnäytetyön alussa keskityttiin laadullisen tutkimuksen menetelmän avulla aineiston keräämiseen. Ai-neiston kerääminen toteutettiin varjostamalla yhteistyökumppaneita aidossa toimintaympäristössä. Havainnoista kirjoitettiin päiväkirjaa, jonka pohjalta suunniteltiin ja toteutettiin työpaja. Työpaja järjestettiin, koska jo tutkimuksen alkuvaiheessa huomattiin luottamuksen organisaatioiden välillä olevan heikkoa ja havaittiin puutteita toisen työn tuntemisessa.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että palvelumuotoilun menetelmät soveltuvat yh-teistyön kehittämiseen. Palvelumuotoilun avulla voidaan vaikuttaa ajattelutapaan, luoda yhteinen käsitys asioihin ja saavuttaa yhteinen sävel tekemiseen. Lisäksi tutkimustulosten perusteella on mahdollista suunnitella toimiva yhteistyömalli myös muiden sidosryhmien kanssa toimimiseksi tulevaisuudessa.
Aito ja avoin vuorovaikutus yhteistyökumppaneiden välillä on onnistuneen yhteistyön pohja, jonka avulla yhteistyötä on mahdollista syventää ja kehittää. Pohjan puuttuessa yhteistyötä on hankala tehdä.