Lähiruoka tapahtumissa
Uljas, Jade (2019)
Uljas, Jade
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226196
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226196
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatio -yhteistyöhanke, joka oli saanut palautetta, että Keski-Suomen isoissa tapahtumissa, kuten Neste Rally Finland -tapahtumassa ja Himoksen eri tapahtumissa ei ole tarjolla hyvää paikallista ruokaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä merkitys ruoalla on tapahtumissa kävijöille, ja olisiko lähiruoalla ja paikallisilla tuotteilla kysyntää tapahtumissa.
Määrällinen kyselytutkimus toteutettiin kansainvälisessä Neste Rally Finland 2019 -tapahtumassa 2. - 3.8.2019. Tiedonkeruu suoritettiin tableteilla olevalla sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastaajat vastasivat itsenäisesti. Kyselyt suoritettiin pääosin Paviljongin huoltoparkilla, ja vastaajat valittiin satunnaisesti kävijöiden joukosta.
Tuloksista kävi ilmi, että suurimmalle osalle vastaajista ruokailumahdollisuus tapahtumissa ja ruokapalveluiden laadukkuus olivat tärkeitä. Ruokapaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä maku oli selvästi tärkein. Vastaajista suurin osa oli melko tyytyväisiä Neste Rally Finland -tapahtuman ruokatarjontaan, mutta moni jäi kaipaamaan monipuolisempaa tarjontaa. Lähiruoalle ja paikallisille tuotteille voisi olla kysyntää, sillä ne tulivat esille vastauksissa.
Isot ja kansainväliset tapahtumat, kuten Neste Rally Finland olisivat hyvä tilaisuus paikallisille tuottajille saada tuotteitaan esille. Tapahtuman kävijöistä suuri osa on muualta Suomesta ja ulkomailta, joten keskisuomalaiset tuotteet voisivat olla heille sellaisia makuelämyksiä, joita he eivät tule toiste elämässään kokemaan.
Määrällinen kyselytutkimus toteutettiin kansainvälisessä Neste Rally Finland 2019 -tapahtumassa 2. - 3.8.2019. Tiedonkeruu suoritettiin tableteilla olevalla sähköisellä Webropol-kyselyllä, johon vastaajat vastasivat itsenäisesti. Kyselyt suoritettiin pääosin Paviljongin huoltoparkilla, ja vastaajat valittiin satunnaisesti kävijöiden joukosta.
Tuloksista kävi ilmi, että suurimmalle osalle vastaajista ruokailumahdollisuus tapahtumissa ja ruokapalveluiden laadukkuus olivat tärkeitä. Ruokapaikan valintaan vaikuttavista tekijöistä maku oli selvästi tärkein. Vastaajista suurin osa oli melko tyytyväisiä Neste Rally Finland -tapahtuman ruokatarjontaan, mutta moni jäi kaipaamaan monipuolisempaa tarjontaa. Lähiruoalle ja paikallisille tuotteille voisi olla kysyntää, sillä ne tulivat esille vastauksissa.
Isot ja kansainväliset tapahtumat, kuten Neste Rally Finland olisivat hyvä tilaisuus paikallisille tuottajille saada tuotteitaan esille. Tapahtuman kävijöistä suuri osa on muualta Suomesta ja ulkomailta, joten keskisuomalaiset tuotteet voisivat olla heille sellaisia makuelämyksiä, joita he eivät tule toiste elämässään kokemaan.