Web 2.0 -palvelut ja niiden hyödyntäminen yritystoiminnassa : Case: Lahden hiihtomuseo
Haapala, Tuukka (2009)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904302307
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Web 2.0 –palveluita yritysten näkökulmasta. Yhteisölliset palvelut ja käyttäjien tuottaman sisällön määrän kasvu muuttavat markkinoinnin olemusta. Näitä uuden internetin ominaisuuksia hyödyntämällä yritys voi saada etua niin sisäiseen kuin ulkoiseenkin viestintään, verkostoitumiseen ja markkinointiin.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi Web 2.0:n keskeisimmät käsitteet, alkaen Web 2.0 –termin merkityksestä. Web 2.0 on ollut terminä vaikeasti määriteltävä, vaikka sitä onkin käytetty laajasti eri yhteyksissä. Seuraavaksi käydään läpi palveluita ja menetelmiä joita yrityksissä voidaan hyödyntää. Blogit, wikit ja RSS-syötteet ovat hyviä esimerkkejä internetin uusista hyödyllisistä ominaisuuksista, jotka tarjoavat yrityksille ja niiden työntekijöille paljon lisäarvoa. Tässä työssä käsitellään myös uusien palveluiden mukanaan tuomia muutoksia internetmarkkinoinnissa, sekä kuluttajien kasvaneen vallan aiheuttamia muutoksia.
Case-osiossa pyritään selvittämään sellaisia palveluita ja menetelmiä joita Lahden hiihtomuseon tutkijat voisivat hyödyntää työssään ja museon toiminnassa.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi Web 2.0:n keskeisimmät käsitteet, alkaen Web 2.0 –termin merkityksestä. Web 2.0 on ollut terminä vaikeasti määriteltävä, vaikka sitä onkin käytetty laajasti eri yhteyksissä. Seuraavaksi käydään läpi palveluita ja menetelmiä joita yrityksissä voidaan hyödyntää. Blogit, wikit ja RSS-syötteet ovat hyviä esimerkkejä internetin uusista hyödyllisistä ominaisuuksista, jotka tarjoavat yrityksille ja niiden työntekijöille paljon lisäarvoa. Tässä työssä käsitellään myös uusien palveluiden mukanaan tuomia muutoksia internetmarkkinoinnissa, sekä kuluttajien kasvaneen vallan aiheuttamia muutoksia.
Case-osiossa pyritään selvittämään sellaisia palveluita ja menetelmiä joita Lahden hiihtomuseon tutkijat voisivat hyödyntää työssään ja museon toiminnassa.