Potilasturvallinen tiimityöskentely : koulutus Etelä-Karjalan keskussairaalan henkilökunnalle
Aaltonen, Mikko; Pasanen, Santtu (2019)
Aaltonen, Mikko
Pasanen, Santtu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626898
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää monivammapotilaan hoitotiimille koulutus potilasturvallisesta kommunikoinnista, työskentelystä ja johtamisesta. Koulutus sisälsi tietoa kommunikaation ja johtamisen apuvälineistä sekä ihmisen käyttäytymisestä ryhmässä sekä johtajana ja näiden vaikutuksesta potilasturvallisuuteen. Tehtävänä oli järjestää teoriakoulutus ja simulaatio sekä auttaa henkilökuntaa kehittämään keskussairaalan henkilökunnan kommunikaatiota, tiimityöskentelyä, johtamista ja näiden kautta edistää potilasturvallista työskentelyä.
Teoriatietoa työhön haettiin kotimaisista ja ulkomaisista kirjoista sekä tutkimuksista ja lisäksi tietoa kerättiin internetin kautta ajankohtaisista tutkimuksista sekä artikkeleista. Teoria käsittelee opinnäytetyössä valtaosin johtamista ja kommunikaatiota sekä näiden apuvälineitä ja potilasturvallista työskentelyä hoitotiimissä.
Koulutuskokonaisuus sisälsi oppimistarpeen alkukartoituksen, luennon, simulaation ja palautekyselyn. Alkukartoituksessa selvitettiin nykyistä tilannetta monivammapotilas tilanteissa. Koulutus pilotoitiin Saimaan ammattikorkeakoulun syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille ennen sen pitämistä kohderyhmälle. Koulutus pidettiin kaksipäiväisenä, joista ensimmäisenä, teoriaosuus, johon mahdollistettiin kaikkien halukkaiden pääsy koulutukseen, simulaatioon osallistujien lisäksi. Simulaatio-osio järjestettiin Saimaan ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi simulaatiokoulutuksen jälkeen kerättiin palautekysely koulutukseen osallistujilta, jonka tavoite oli selvittää koulutuksen hyöty ja tarve.
Palautekyselystä ilmeni, että koulutus koettiin kokonaisuudessa todella hyödylliseksi. Kommunikoinnin ja sekä tiimityöskentelyn harjoittelu koettiin positiivisena oppimistapahtumana. Kyselyssä selvisi myös, että teoriaosuuden ulkoasun ja sisällön muuttaminen yksinkertaisemmaksi olisi toimivampaa.
Koulutuspakettia voitaisiin hyödyntää jatkossa muihin samankaltaisiin koulutustilanteisiin. Koulutukselle oli selvästi tarvetta. Jo opittujen, asioiden käytön kannustaminen selvästi lisäsi niiden käyttöä. Tiimityöskentely ja johtaminen koetaan vaativaksi osa-alueeksi, jossa herkästi vaarantuu potilasturvallisuus. Koulutukset tuovat varmuutta työskentelyyn ja uskallusta puuttua tilanteisiin, jotka selkeästi vaarantavat potilasturvallisuutta.
Teoriatietoa työhön haettiin kotimaisista ja ulkomaisista kirjoista sekä tutkimuksista ja lisäksi tietoa kerättiin internetin kautta ajankohtaisista tutkimuksista sekä artikkeleista. Teoria käsittelee opinnäytetyössä valtaosin johtamista ja kommunikaatiota sekä näiden apuvälineitä ja potilasturvallista työskentelyä hoitotiimissä.
Koulutuskokonaisuus sisälsi oppimistarpeen alkukartoituksen, luennon, simulaation ja palautekyselyn. Alkukartoituksessa selvitettiin nykyistä tilannetta monivammapotilas tilanteissa. Koulutus pilotoitiin Saimaan ammattikorkeakoulun syventävän vaiheen sairaanhoitajaopiskelijoille ennen sen pitämistä kohderyhmälle. Koulutus pidettiin kaksipäiväisenä, joista ensimmäisenä, teoriaosuus, johon mahdollistettiin kaikkien halukkaiden pääsy koulutukseen, simulaatioon osallistujien lisäksi. Simulaatio-osio järjestettiin Saimaan ammattikorkeakoulun tiloissa. Lisäksi simulaatiokoulutuksen jälkeen kerättiin palautekysely koulutukseen osallistujilta, jonka tavoite oli selvittää koulutuksen hyöty ja tarve.
Palautekyselystä ilmeni, että koulutus koettiin kokonaisuudessa todella hyödylliseksi. Kommunikoinnin ja sekä tiimityöskentelyn harjoittelu koettiin positiivisena oppimistapahtumana. Kyselyssä selvisi myös, että teoriaosuuden ulkoasun ja sisällön muuttaminen yksinkertaisemmaksi olisi toimivampaa.
Koulutuspakettia voitaisiin hyödyntää jatkossa muihin samankaltaisiin koulutustilanteisiin. Koulutukselle oli selvästi tarvetta. Jo opittujen, asioiden käytön kannustaminen selvästi lisäsi niiden käyttöä. Tiimityöskentely ja johtaminen koetaan vaativaksi osa-alueeksi, jossa herkästi vaarantuu potilasturvallisuus. Koulutukset tuovat varmuutta työskentelyyn ja uskallusta puuttua tilanteisiin, jotka selkeästi vaarantavat potilasturvallisuutta.