Udda komposition som berättargrepp i narrativ film
Wik, Emilia (2019)
Wik, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827379
Tiivistelmä
Inom filmbranschen idag finns det en sorts "kompositionsstandard". Det här är något som utformats genom historien för att skapa så estetiskt tilltalande bilder som möjligt. I sin tur har detta lett till uppkomsten av olika "kompositionsregler", riktlinjer för att uppnå denna standard. Det här arbetet är dock en kvalitativ undersökning i komposition som går emot denna standard, och som bryter en eller flera av kompositionsreglerna. Jag kallar detta för udda bildkomposition. Man kan se det här arbetet som min personliga resa i udda bildkomposition där jag vill få svar på frågan om varför fotografer väljer att utnyttja udda bildkomposition för att gestalta sin berättelse. Arbetet fokuserar på bildkomposition som konstform och är avgränsat till fiktionsfilm med målet att berätta en historia. Första delen av arbetet behandlar frågan om vad bildkomposition egentligen är och jag redogör för några av de vanligaste kompositionsreglerna. Peter Ward (2003) med boken Picture composition, for film and television påträffas flera gånger i arbetets teoridel, men även Herbert Zettl (2005) och Roland Barthes (1981). Den andra delen av arbetet utforskar den udda
bildkompositionen. Med kommunikationsmodellen och den visuella retorikanalysen som bas analyserar jag en scen ur filmen The King's Speech (2010) och en scen ur tvserien Mr. Robot (2015-). Båda filmerna är goda exempel på framgångsrika narrativa produktioner som bryter kompositionsreglerna och där filmskaparna använder sig av udda bildkomposition för att fördjupa sin berättelse. Arbetet uppmärksammar kompositionens betydelse som en del av den visuella kommunikationen, och lyfter fram berättelsen och budskapet som det mest centrala i filmen. Jag understryker också att användningen av udda komposition som berättarknep och menar att det borde ske medvetet och kontrollerat för att den skall kunna berika berättelsen. Genom analyserna av The King's Speech (2010) och Mr. Robot (2015-) framgår det att filmmakarna har motiverat sina udda kompositioner med karaktärernas sinnesstämningar och känslan av deras omgivning. De använder de "medvetna felen" som en del av filmens visuella stil för att fördjupa historien. Slutligen uppmuntrar jag praktiserande fotografer och regissörer att ifrågasätta gamla vanor och fundera över kompositionens möjligheter till berättande.
bildkompositionen. Med kommunikationsmodellen och den visuella retorikanalysen som bas analyserar jag en scen ur filmen The King's Speech (2010) och en scen ur tvserien Mr. Robot (2015-). Båda filmerna är goda exempel på framgångsrika narrativa produktioner som bryter kompositionsreglerna och där filmskaparna använder sig av udda bildkomposition för att fördjupa sin berättelse. Arbetet uppmärksammar kompositionens betydelse som en del av den visuella kommunikationen, och lyfter fram berättelsen och budskapet som det mest centrala i filmen. Jag understryker också att användningen av udda komposition som berättarknep och menar att det borde ske medvetet och kontrollerat för att den skall kunna berika berättelsen. Genom analyserna av The King's Speech (2010) och Mr. Robot (2015-) framgår det att filmmakarna har motiverat sina udda kompositioner med karaktärernas sinnesstämningar och känslan av deras omgivning. De använder de "medvetna felen" som en del av filmens visuella stil för att fördjupa historien. Slutligen uppmuntrar jag praktiserande fotografer och regissörer att ifrågasätta gamla vanor och fundera över kompositionens möjligheter till berättande.