Nuorten terveyden edistäminen terveysteemapäivän avulla
Salonen, Silja; Sopanen, Suvi (2009)
Salonen, Silja
Sopanen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904232146
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu Nuoret, terveys ja hyvinvointi –hankkeessa, joka on Otaniemen Laurea-ammattikorkeakoulun ja espoolaisen Kuitinmäen yläkoulun yhteistyöhanke vuosina 2006—2009. Hankkeessa Laurea-ammattikorkeakoulun terveys- ja sosiaalialan opiskelijoilla on mahdollisuus toteuttaa innovatiivisia opinnäytetöitään, oppia kehittämällä sekä osallistua työelämän kehittämiseen.
Hankkeen nimen mukaisesti nuoret, terveys ja hyvinvointi ovat tämän opinnäytetyön avainsanoja. Työssä on tarkasteltu nuorten terveyttä ensisijaisesti vuosittain toteutettavan valtakunnallisen kouluterveyskyselyn perusteella. Lisäulottuvuuksina nuorten terveydessä haluttiin tuoda esiin terveyskasvatus ja terveyden lukutaito, sillä ne luovat perustaa nuorten terveydelle. Nuorten terveyden edistäminen on kuitenkin tämän opinnäytetyön tarkoitus ja sen keinoista omavoimaistuminen (empowerment) on ajankohtainen menetelmä, jonka avulla niin nuoret kuin vanhatkin saadaan edistämään omaansa sekä ympäristönsä terveyttä.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli suunnitella, järjestää ja arvioida Kuitinmäen yläkoulun 7.-luokkalaisille terveysteemapäivä, joka toteutettiin 29.4.2008. Vastaavanlainen teemapäivä toteutettiin keväällä 2007, jolloin se oli myös opinnäytetyön aiheena. Kehittämisehdotukset ensimmäisestä teemapäivästä huomioitiin suunniteltaessa vuoden 2008 teemapäivää ja tavoitteena oli kehittää sitä. Terveysteemapäivää olivat mukana toteuttamassa Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitaja- ja fysioterapiaopiskelijat, jotka pitivät oppilaille oppitunnin mittaisia interventioita ravitsemuksesta, seksuaalisuudesta, sukupuolitaudeista, mielenterveydestä, ryhdistä sekä unesta ja levosta. Teemapäivän aiheet kumpusivat esikyselystä, joka teetettiin 7.-luokkalaisille kolme kuukautta ennen tapahtumaa. Esikyselyn tavoite oli kehittää teemapäivää vastaamaan paremmin nuorten tarpeisiin.
Terveysteemapäivä arvioitiin kyselylomakkeiden avulla, joihin oppilaat ja terveydenhoitaja-opiskelijat vastasivat teemapäivän päätteeksi. Lisäksi järjestäjät käyttivät vapaamuotoista havainnointia arvioinnin tukena. Arvioinnissa ilmeni, että nuoret pitivät normaalista opetuksesta poikkeavasta koulupäivästä ja etenkin toiminnalliset ja osallistavat interventiot olivat nuorten mieleen. Noin 60 prosenttia oppilaista vastasi saaneensa teemapäivänä uutta tietoa ja noin puolet vastaajista piti teemapäivän aiheita kiinnostavina ja koki, että kiinnostus omaa terveyttä kohtaan lisääntyi teemapäivänä.
Hankkeen nimen mukaisesti nuoret, terveys ja hyvinvointi ovat tämän opinnäytetyön avainsanoja. Työssä on tarkasteltu nuorten terveyttä ensisijaisesti vuosittain toteutettavan valtakunnallisen kouluterveyskyselyn perusteella. Lisäulottuvuuksina nuorten terveydessä haluttiin tuoda esiin terveyskasvatus ja terveyden lukutaito, sillä ne luovat perustaa nuorten terveydelle. Nuorten terveyden edistäminen on kuitenkin tämän opinnäytetyön tarkoitus ja sen keinoista omavoimaistuminen (empowerment) on ajankohtainen menetelmä, jonka avulla niin nuoret kuin vanhatkin saadaan edistämään omaansa sekä ympäristönsä terveyttä.
Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena oli suunnitella, järjestää ja arvioida Kuitinmäen yläkoulun 7.-luokkalaisille terveysteemapäivä, joka toteutettiin 29.4.2008. Vastaavanlainen teemapäivä toteutettiin keväällä 2007, jolloin se oli myös opinnäytetyön aiheena. Kehittämisehdotukset ensimmäisestä teemapäivästä huomioitiin suunniteltaessa vuoden 2008 teemapäivää ja tavoitteena oli kehittää sitä. Terveysteemapäivää olivat mukana toteuttamassa Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitaja- ja fysioterapiaopiskelijat, jotka pitivät oppilaille oppitunnin mittaisia interventioita ravitsemuksesta, seksuaalisuudesta, sukupuolitaudeista, mielenterveydestä, ryhdistä sekä unesta ja levosta. Teemapäivän aiheet kumpusivat esikyselystä, joka teetettiin 7.-luokkalaisille kolme kuukautta ennen tapahtumaa. Esikyselyn tavoite oli kehittää teemapäivää vastaamaan paremmin nuorten tarpeisiin.
Terveysteemapäivä arvioitiin kyselylomakkeiden avulla, joihin oppilaat ja terveydenhoitaja-opiskelijat vastasivat teemapäivän päätteeksi. Lisäksi järjestäjät käyttivät vapaamuotoista havainnointia arvioinnin tukena. Arvioinnissa ilmeni, että nuoret pitivät normaalista opetuksesta poikkeavasta koulupäivästä ja etenkin toiminnalliset ja osallistavat interventiot olivat nuorten mieleen. Noin 60 prosenttia oppilaista vastasi saaneensa teemapäivänä uutta tietoa ja noin puolet vastaajista piti teemapäivän aiheita kiinnostavina ja koki, että kiinnostus omaa terveyttä kohtaan lisääntyi teemapäivänä.