Projektiviestintä muutosjohtamisen keinona : case Käteismyynnin lopettaminen junissa
Kukkonen, Taina (2019)
Kukkonen, Taina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027716
Tiivistelmä
Projektit ovat muutoksen välineitä ja projektiviestintä on avainroolissa muutoksen jalkauttamisessa. Onnistuneella viestinnällä voidaan vähentää muutokseen kohdistuvaa vastarintaa ja helpottaa henkilökuntaa muutoksen hyväksymisessä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin case-esimerkin kautta projektiviestinnän toteutusta ja suurien henkilöstöryhmien odotuksia sen suhteen.
VR-Yhtymä Oy päätti lopettaa junalippujen käteismyynnin kaukoliikenteen junissa 1.9.2019. Päätöksen taustalla oli käteisen käytön vähentyminen ja itsepalvelukanavien suosion kasvaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä konduktöörinäkökulmasta tekee projektiviestinnästä onnistuneen ja mitkä kanavat sopivat parhaiten projektiviestintään. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensin toteutettiin teemahaastattelu viidelle junatyön esimiehelle. Toisessa vaiheessa toteutettiin sähköinen kyselytutkimus konduktööreille. Haastattelussa ja kyselytutkimuksessa käsiteltiin projektiviestintää case-esimerkin kautta sekä yleisellä tasolla.
Tutkimuksen perusteella käteismyynnin lopetuksen viestintä koetaan pääsääntöisesti onnistuneena. Tietoa jaettiin riittävästi ja aiheen tiimoilta luotiin mahdollisuuksia keskusteluun. Yleisesti konduktöörit arvostavat projektiviestinnässä avoimuutta, asiapitoista sisältöä ja konduktöörinäkökulman huomiointia. Viestintäkanavina parhaiten toimivat sähköiset kanavat työn liikkuvuuden ja vuorotyön vuoksi. Eniten palautetta saatiin henkilökunnan osallistumisesta ja heidän ammattitaitonsa hyödyntämisestä projektien valmistelussa. Henkilökunta kokee, ettei heillä ole mahdollisuuksia vaikuttaa heidän työtään koskeviin muutoksiin.
Tehdyn tutkimuksen perusteella rakennettiin ohjeistus parempaan projektiviestintään. Onnistuneen projektiviestinnän peruselementit on kuvattu projektiviestinnän palapeliksi. Kokonaisuudet ovat avoimuus, sisältö, toteutus ja osallistaminen. Projektiviestinnän toteuttaminen henkilökunnan näkökulmasta vaatii näiden kaikkien osa-alueiden huolellista toteuttamista.
VR-Yhtymä Oy päätti lopettaa junalippujen käteismyynnin kaukoliikenteen junissa 1.9.2019. Päätöksen taustalla oli käteisen käytön vähentyminen ja itsepalvelukanavien suosion kasvaminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä konduktöörinäkökulmasta tekee projektiviestinnästä onnistuneen ja mitkä kanavat sopivat parhaiten projektiviestintään. Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensin toteutettiin teemahaastattelu viidelle junatyön esimiehelle. Toisessa vaiheessa toteutettiin sähköinen kyselytutkimus konduktööreille. Haastattelussa ja kyselytutkimuksessa käsiteltiin projektiviestintää case-esimerkin kautta sekä yleisellä tasolla.
Tutkimuksen perusteella käteismyynnin lopetuksen viestintä koetaan pääsääntöisesti onnistuneena. Tietoa jaettiin riittävästi ja aiheen tiimoilta luotiin mahdollisuuksia keskusteluun. Yleisesti konduktöörit arvostavat projektiviestinnässä avoimuutta, asiapitoista sisältöä ja konduktöörinäkökulman huomiointia. Viestintäkanavina parhaiten toimivat sähköiset kanavat työn liikkuvuuden ja vuorotyön vuoksi. Eniten palautetta saatiin henkilökunnan osallistumisesta ja heidän ammattitaitonsa hyödyntämisestä projektien valmistelussa. Henkilökunta kokee, ettei heillä ole mahdollisuuksia vaikuttaa heidän työtään koskeviin muutoksiin.
Tehdyn tutkimuksen perusteella rakennettiin ohjeistus parempaan projektiviestintään. Onnistuneen projektiviestinnän peruselementit on kuvattu projektiviestinnän palapeliksi. Kokonaisuudet ovat avoimuus, sisältö, toteutus ja osallistaminen. Projektiviestinnän toteuttaminen henkilökunnan näkökulmasta vaatii näiden kaikkien osa-alueiden huolellista toteuttamista.