Älykkäät liikenneratkaisut
Aalto, Ville (2019)
Aalto, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027805
Tiivistelmä
Älykkäät liikenneratkaisut on suunnitelma, joka mahdollistaa kätevän liikkumisen Turun, Raision, Uudenkaupungin, Kaarinan sekä Salon alueella. Kyseisessä suunnitelmassa on ajatuksena ottaa junaliikenne isoksi osaksi julkista liikennettä kyseisillä alueilla. Tämä on vaihtoehtoinen ratkaisu tällä hetkellä puheenaiheena oleville raitiovaunulle tai superbussille, joilla toivottaisiin olevan positiivinen vaikutus kaupunkikehitykseen.
Opinnäytetyössä tarkastellaan suunnitelmaa työmatkan ja asunnon sijainnin sekä saavutettavuuden näkökulmasta. Työmatkaa tarkastellaan pitkälti sen keston kautta, eikä niinkään pituuden kautta. Asuntojen hintakehitystä tullaan tarkastelemaan, sillä sijainti ei tule muuttumaan, mutta saavutettavuus tulee positiivisesti. Näiden yhdistävänä tekijänä tullaan tarkastelemaan asuntojen hintakehitystä kaupunkien ulkopuolella, kun liikkuminen työn ja kodin välillä helpottuu huomattavasti. Esimerkiksi opiskelijat voisivat hyvinkin miettiä asumista Raisiossa, mikäli sieltä pääsisi helposti ja vaivattomasti junalla kampukselle.
Tämä opinnäytetyö pohjustuu kirjoittajan omakohtaiseen kokemukseen, jossa viiden kilometrin koulumatka kuljettiin linja-autolla ja matka kesti noin kaksi tuntia päivässä. Kuljetusmuoto vaihdettiin omaan autoon ja sillä tavalla saman matkan suorittamiseen kului noin 30 minuuttia per päivä. Päivätasolla aikaa säästyi noin puolitoista tuntia, mikä tarkoittaa viikossa 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran.
Työssä tarkastellaan liikenneratkaisujen kehittämisen vaikutusta kiinteistöjen arvonkehitykseen. Samalla haastetaan sijaintiajattelua kiinteistöjen hinnoittelussa. Kaupunkikehityksen myötä tutkitaan kodin ja työpaikan saavutettavuutta kehityksien myötä, sekä sen vaikutuksia alueiden hintakehitykseen. Intelligent transport solutions is a plan that makes moving in Turku, Raisio, Uusikaupunki, Kaarina and Salo area more practical. The idea of this plan is to make train traveling a big part of public transportation in these areas. This is an alternative solution to a resent topic about tram or so-called super-bus that would hopefully have positive impact on urban development.
In this thesis the plan mentioned in the previous paragraph is being observed from the point of view of the commute and the location and accessibility of the apartment. Commuting will be observed on its duration and not on its length. Development of apartment prices will be observed because the location stays the same, but accessibility is changing positively. The unifying factor of these will be observed at the development of apartment prices outside cities, as mobility between work and home becomes much easier. For example, students could consider living in Raisio, if it was easy and fast to use public train to campus.
This thesis is based on writer’s own experience, travelling five kilometers to school by bus. Travelling time per day was two hours, one hour per direction. By switching this model to travelling by car, the same route took about 30 minutes per day. Saving around one hour and thirty minutes per day which means seven and a half hours per week. Basically, one whole workday.
In summary, this thesis observes public travelling solution’s effect on property’s price progress. At the same time challenging the idea of location’s meaning in property’s price and average price leading in real estate market. Urban development studies the accessibility of home and workplace as well as its effects on price developments in the regions.
Opinnäytetyössä tarkastellaan suunnitelmaa työmatkan ja asunnon sijainnin sekä saavutettavuuden näkökulmasta. Työmatkaa tarkastellaan pitkälti sen keston kautta, eikä niinkään pituuden kautta. Asuntojen hintakehitystä tullaan tarkastelemaan, sillä sijainti ei tule muuttumaan, mutta saavutettavuus tulee positiivisesti. Näiden yhdistävänä tekijänä tullaan tarkastelemaan asuntojen hintakehitystä kaupunkien ulkopuolella, kun liikkuminen työn ja kodin välillä helpottuu huomattavasti. Esimerkiksi opiskelijat voisivat hyvinkin miettiä asumista Raisiossa, mikäli sieltä pääsisi helposti ja vaivattomasti junalla kampukselle.
Tämä opinnäytetyö pohjustuu kirjoittajan omakohtaiseen kokemukseen, jossa viiden kilometrin koulumatka kuljettiin linja-autolla ja matka kesti noin kaksi tuntia päivässä. Kuljetusmuoto vaihdettiin omaan autoon ja sillä tavalla saman matkan suorittamiseen kului noin 30 minuuttia per päivä. Päivätasolla aikaa säästyi noin puolitoista tuntia, mikä tarkoittaa viikossa 7,5 tuntia, eli yhden työpäivän verran.
Työssä tarkastellaan liikenneratkaisujen kehittämisen vaikutusta kiinteistöjen arvonkehitykseen. Samalla haastetaan sijaintiajattelua kiinteistöjen hinnoittelussa. Kaupunkikehityksen myötä tutkitaan kodin ja työpaikan saavutettavuutta kehityksien myötä, sekä sen vaikutuksia alueiden hintakehitykseen.
In this thesis the plan mentioned in the previous paragraph is being observed from the point of view of the commute and the location and accessibility of the apartment. Commuting will be observed on its duration and not on its length. Development of apartment prices will be observed because the location stays the same, but accessibility is changing positively. The unifying factor of these will be observed at the development of apartment prices outside cities, as mobility between work and home becomes much easier. For example, students could consider living in Raisio, if it was easy and fast to use public train to campus.
This thesis is based on writer’s own experience, travelling five kilometers to school by bus. Travelling time per day was two hours, one hour per direction. By switching this model to travelling by car, the same route took about 30 minutes per day. Saving around one hour and thirty minutes per day which means seven and a half hours per week. Basically, one whole workday.
In summary, this thesis observes public travelling solution’s effect on property’s price progress. At the same time challenging the idea of location’s meaning in property’s price and average price leading in real estate market. Urban development studies the accessibility of home and workplace as well as its effects on price developments in the regions.