Caito-hanke: Länsi-Uudenmaan maaseutumatkailun kehittäminen asiakaskokemusten pohjalta
Mahanen, Jenni (2019)
Mahanen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027789
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakaspalautteita analysoimalla, kuinka japanilaiset matkailijat kokevat maaseutumatkailun Länsi-Uudenmaan alueella. Asiakaspalautteiden tuloksiin perustuen koottiin myös kehittämisehdotuksia alueen matkailupalvelujen tuottajien tarpeisiin.
Opinnäytetyö oli osa Caito-hanketta, joka on pääosin EU:n rahoittama hanke kolmelle Itämeren alueen maalle; Suomelle, Virolle ja Latvialle. Hankkeen tavoitteena on alueiden maaseutumatkailun kehittäminen japanilaisten matkailijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu, joka oli yksi Caito-hankkeen partnereista.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua. Aineisto kerättiin Caito-hankkeen kesällä 2019 järjestetyn Rural Press Trip -matkan osallistujilta heti matkan jälkeen. Matkalle osallistujat olivat japanilaisia matkailun ammattilaisia. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja 8-kenttä SWOT-analyysia käyttäen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaskokemusta eri näkökulmista. Elämysten kokeminen on tärkeää matkailussa. Yleensä elämykseksi koetaan sellainen asia, jota ei pysty kotimaassaan tai -paikassa kokemaan. Matkailun edistämisessä elämykset ovat houkuttimia, joiden perään lähdetään. Ne jättävät pysyvän muistijäljen ja toimivat sysäyksenä sille, että ihmiset päättävät matkustaa johonkin maahan.
Länsi-Uudenmaan alueen potentiaaliksi koettiin asiakaspalautteiden perusteella kaunis luonto sekä mahdollisuus kokea suomalainen mökkielämä metsässä samoilun ja saunomisen kera. Juhannuksen viettäminen ja juhannustraditiot kiinnostivat myös paljon japanilaisia matkailijoita. Negatiivisina puolina tutkimuksessa tulivat esille matkan liian tiukka aikataulu, huono julkinen liikenne sekä ostosmahdollisuuksien puuttuminen. Kehittämisehdotukset keskittyvät vahvistamaan entisestään palautteissa ilmenneitä positiivisia ja potentiaalisia asioita sekä kehittämään negatiivisiksi koettuja puolia alueen matkailussa. The purpose of this thesis was to find out how the Japanese tourists experience rural tourism activities in the region of South Coast Finland. Based on the results of customer feedback, there were also produced development ideas for tourism providers of the area.
The thesis was part of the Caito project, which is an EU-funded project for three countries in the Baltic Sea region: Finland, Estonia and Latvia. The aim of the project is to develop rural tourism in the area, targeting Japanese tourists. Principal for this thesis was Laurea University of Applied Sciences, which was one of the project partners.
The research was qualitative research and structured interview was used as the research method. The used analysis methods were content analysis by theme and 8-field SWOT-analysis. Customer feedback was collected from participants of the Caito project's Rural Press Trip in summer 2019, immediately following the trip. The participants of the trip were Japanese travelling professionals.
The theoretical framework in this thesis discussed customer experience from different perspectives. Experiences are important in tourism. Usually an experience is something that you cannot experience in your home country or place. Experiences leave a lasting memory and act as temptations for people to travel to a country.
Based on customer feedback, Japanese tourists considered as positive and potential things in the area of South Coast Finland to be the beautiful nature and the opportunity to experience Finnish cottage life with a sauna experience. Mid-summer celebrations were seen also as very attractive to Japanese travellers. Tight schedule, bad public transport and lack of shopping opportunities identified as negative things. The development proposals focused on strengthening the positive aspects and improving the negative aspects of the rural tourism activities in the area, which came out of the research.
Opinnäytetyö oli osa Caito-hanketta, joka on pääosin EU:n rahoittama hanke kolmelle Itämeren alueen maalle; Suomelle, Virolle ja Latvialle. Hankkeen tavoitteena on alueiden maaseutumatkailun kehittäminen japanilaisten matkailijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulu, joka oli yksi Caito-hankkeen partnereista.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä käytettiin strukturoitua haastattelua. Aineisto kerättiin Caito-hankkeen kesällä 2019 järjestetyn Rural Press Trip -matkan osallistujilta heti matkan jälkeen. Matkalle osallistujat olivat japanilaisia matkailun ammattilaisia. Kerätty tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysia ja 8-kenttä SWOT-analyysia käyttäen.
Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaskokemusta eri näkökulmista. Elämysten kokeminen on tärkeää matkailussa. Yleensä elämykseksi koetaan sellainen asia, jota ei pysty kotimaassaan tai -paikassa kokemaan. Matkailun edistämisessä elämykset ovat houkuttimia, joiden perään lähdetään. Ne jättävät pysyvän muistijäljen ja toimivat sysäyksenä sille, että ihmiset päättävät matkustaa johonkin maahan.
Länsi-Uudenmaan alueen potentiaaliksi koettiin asiakaspalautteiden perusteella kaunis luonto sekä mahdollisuus kokea suomalainen mökkielämä metsässä samoilun ja saunomisen kera. Juhannuksen viettäminen ja juhannustraditiot kiinnostivat myös paljon japanilaisia matkailijoita. Negatiivisina puolina tutkimuksessa tulivat esille matkan liian tiukka aikataulu, huono julkinen liikenne sekä ostosmahdollisuuksien puuttuminen. Kehittämisehdotukset keskittyvät vahvistamaan entisestään palautteissa ilmenneitä positiivisia ja potentiaalisia asioita sekä kehittämään negatiivisiksi koettuja puolia alueen matkailussa.
The thesis was part of the Caito project, which is an EU-funded project for three countries in the Baltic Sea region: Finland, Estonia and Latvia. The aim of the project is to develop rural tourism in the area, targeting Japanese tourists. Principal for this thesis was Laurea University of Applied Sciences, which was one of the project partners.
The research was qualitative research and structured interview was used as the research method. The used analysis methods were content analysis by theme and 8-field SWOT-analysis. Customer feedback was collected from participants of the Caito project's Rural Press Trip in summer 2019, immediately following the trip. The participants of the trip were Japanese travelling professionals.
The theoretical framework in this thesis discussed customer experience from different perspectives. Experiences are important in tourism. Usually an experience is something that you cannot experience in your home country or place. Experiences leave a lasting memory and act as temptations for people to travel to a country.
Based on customer feedback, Japanese tourists considered as positive and potential things in the area of South Coast Finland to be the beautiful nature and the opportunity to experience Finnish cottage life with a sauna experience. Mid-summer celebrations were seen also as very attractive to Japanese travellers. Tight schedule, bad public transport and lack of shopping opportunities identified as negative things. The development proposals focused on strengthening the positive aspects and improving the negative aspects of the rural tourism activities in the area, which came out of the research.