Asiakaskokemuksen avulla tuotetut kehitysideat verkkosivustolle
Kinnunen, Laura (2019)
Kinnunen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027706
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyrittiin asiakaskokemuksen avulla löytämään ratkaisuja, kuinka käyttäjä saataisiin sitoutettua uutissivustolle. Tarkoituksena oli ratkaista yrityksen havaitsema suuri vierailijoiden poistumisprosentti artikkelin lukemisen jälkeen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä sivuston käyttäjille. Sähköinen kysely luotiin Webropol-ohjelmalla. Kysely oli auki kaksi kuukautta heinäkuusta elokuun loppuun ja tuona aikana siihen vastasi 154 henkilöä. Kyselyn lisäksi tutkimusmateriaalia kerättiin analysoimalla sivuston analytiikkaa, haastattelemalla toimeksiantajaa ja tekemällä kilpailijahavainnointia.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, kuinka käyttäjät ovat tyytyväisiä sivuston tarjoamaan palveluun, mutta kaipaavat vaihtelua niin uutisaiheisiin kuin sivuston sisältöönkin. Artikkelin lukemisen jälkeen käyttäjät olivat kiinnostuneita lukemaan lisää tuoreempia, samaa aihealuetta käsitteleviä ja suosituimpia uutisia. Sivuston sisällön puolesta käyttäjät olivat kiinnostuneita ralliaiheisesta video- ja kuvagalleriasta.
Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan todeta, että sitouttaakseen kävijät sivustolle paremmin yrityksen tulisi muokata ulkoasuaan. Sivuston tulisi tarjota lisää sisältöä, kuten videogallerian. Sivuston analytiikasta oli havaittavissa, kuinka jutut, joihin liittyy video, ovat lukijoiden suosiossa. Sivuston tulisi myös muokata artikkeleidensa ulkoasua siten, että se tarjoaisi artikkelin lopussa nykyistä paremmin lisää luettavaa tuoreimpien, luetuimpien tai samaa aihealuetta käsittelevien artikkeleiden avulla. Muutoksia tulisi tehdä yksi kerralleen ja tutkia sen vaikutuksia sivuston analytiikasta. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tarkastella, kuinka tehdyt muutokset toimivat käytännössä ja onko niiden avulla saatu pienennettyä poistumisprosenttia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautui asiakaskokemukseen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselynä sivuston käyttäjille. Sähköinen kysely luotiin Webropol-ohjelmalla. Kysely oli auki kaksi kuukautta heinäkuusta elokuun loppuun ja tuona aikana siihen vastasi 154 henkilöä. Kyselyn lisäksi tutkimusmateriaalia kerättiin analysoimalla sivuston analytiikkaa, haastattelemalla toimeksiantajaa ja tekemällä kilpailijahavainnointia.
Tutkimustyön tulokset osoittivat, kuinka käyttäjät ovat tyytyväisiä sivuston tarjoamaan palveluun, mutta kaipaavat vaihtelua niin uutisaiheisiin kuin sivuston sisältöönkin. Artikkelin lukemisen jälkeen käyttäjät olivat kiinnostuneita lukemaan lisää tuoreempia, samaa aihealuetta käsitteleviä ja suosituimpia uutisia. Sivuston sisällön puolesta käyttäjät olivat kiinnostuneita ralliaiheisesta video- ja kuvagalleriasta.
Johtopäätöksinä tutkimuksesta voidaan todeta, että sitouttaakseen kävijät sivustolle paremmin yrityksen tulisi muokata ulkoasuaan. Sivuston tulisi tarjota lisää sisältöä, kuten videogallerian. Sivuston analytiikasta oli havaittavissa, kuinka jutut, joihin liittyy video, ovat lukijoiden suosiossa. Sivuston tulisi myös muokata artikkeleidensa ulkoasua siten, että se tarjoaisi artikkelin lopussa nykyistä paremmin lisää luettavaa tuoreimpien, luetuimpien tai samaa aihealuetta käsittelevien artikkeleiden avulla. Muutoksia tulisi tehdä yksi kerralleen ja tutkia sen vaikutuksia sivuston analytiikasta. Jatkotutkimuksena olisi hyvä tarkastella, kuinka tehdyt muutokset toimivat käytännössä ja onko niiden avulla saatu pienennettyä poistumisprosenttia.