Työelämälähtöisen mallin kehittäminen yrittäjyyden edistämiseksi
Mursula, Satu (2019)
Mursula, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122027729
Tiivistelmä
Suomen työelämä 2030 todetaan, että vuoteen 2030 mennessä työnteosta tulee työaikojen suhteen vapaampaa, että työtä organisoidaan verkostomaisesti ja että työstä tulee jatkuvaa itseorganisointia. Ammatillinen koulutus muuttui ammatillisen reformin tultua voimaan 2018. Koulutuksen on muututtava työelämälähtöisemmäksi ja opiskelijoille joustavammaksi. Reformin myötä koulutuksen järjestäjien on monipuolistettava ja kehitettävä oppimisympäristöjä. Opinnäytetyön toimeksiantaja on koulutuskuntayhtymä Gradia.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä keinoilla hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat valmistumisen jälkeen alkaisivat yrittäjiksi. Miten opiskelijat voisivat jo opiskelujen aikana tutustua yrityksiin ja kokeilla yrittäjyyttä.
Opinnäytetyössä Gradian hius- ja kauneudenhoitoalalle kehitettiin malli, joka vastaa reformin ja työelämän vaatimuksiin. Kehitetty toimintamalli suunniteltiin lisäämään koulutuksen joustavuutta ja antamaan vaihtoehtoja työelämässä suoritetuille opinnoille.
Teoreettisessa osassa tarkasteltiin Z- sukupolvea työelämässä, yrittäjiä ja yrittäjyyttä. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka menetelminä oli ryhmähaastattelu, havainnointi ja kirjalliset dokumentit.
Tutkimus tulokset olivat yrittäjyyteen kannustavia ja opiskelijat voivat suorittaa työssäoppimisen hius- ja kauneusalan yrityksissä sopimusyrittäjinä. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ja yrittäjät kokivat yritystoiminnan kokeilun opiskelujen aikana tärkeäksi, ja se madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi.
Työelämälähtöinen toimintamalli on siirrettävissä muille koulutusaloille yrittäjyyden edistämiseksi.
Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä keinoilla hius- ja kauneudenhoitoalan opiskelijat valmistumisen jälkeen alkaisivat yrittäjiksi. Miten opiskelijat voisivat jo opiskelujen aikana tutustua yrityksiin ja kokeilla yrittäjyyttä.
Opinnäytetyössä Gradian hius- ja kauneudenhoitoalalle kehitettiin malli, joka vastaa reformin ja työelämän vaatimuksiin. Kehitetty toimintamalli suunniteltiin lisäämään koulutuksen joustavuutta ja antamaan vaihtoehtoja työelämässä suoritetuille opinnoille.
Teoreettisessa osassa tarkasteltiin Z- sukupolvea työelämässä, yrittäjiä ja yrittäjyyttä. Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena, jonka menetelminä oli ryhmähaastattelu, havainnointi ja kirjalliset dokumentit.
Tutkimus tulokset olivat yrittäjyyteen kannustavia ja opiskelijat voivat suorittaa työssäoppimisen hius- ja kauneusalan yrityksissä sopimusyrittäjinä. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat ja yrittäjät kokivat yritystoiminnan kokeilun opiskelujen aikana tärkeäksi, ja se madaltaa kynnystä ryhtyä yrittäjäksi.
Työelämälähtöinen toimintamalli on siirrettävissä muille koulutusaloille yrittäjyyden edistämiseksi.