Peruskoulun metsätalouden lyhyen valinnaisainekurssin oppimateriaali
Suominen, Janne (2019)
Suominen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001041034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001041034
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin oppimateriaalia Nivalan kaupungin peruskoulun 8. ja 9. vuosiluokkien lyhyelle metsätalouden valinnaiskurssille (32 tuntia). Peruskoulun viimeisimmän opetussuunnitelman (2014) mukaan oppilaille voidaan tarjota paikallisen tarpeen ja oppilaiden kiinnostuksen mukaan räätälöityjä kursseja. Usein tällaisten lyhytkurssien järjestämisen haasteena on valmiin oppimateriaalin puute. Tieto on olemassa hajallaan kirjallisuudessa ja sähköisessä mediassa, mutta sen hyödyntäminen hidastuu ja vaikeutuu, kun suuri osa kurssin suunnittelu- ja toteutusajasta joudutaan käyttämään tiedonhakuihin ja niiden tulosten arviointiin ja suodattamiseen. Tavoitteena oli saada aikaan materiaalipaketti, joka vähentää merkittävästi em. tarvetta.
Maa- ja metsätalous oli vielä 1980˗1990-lukujen taitteessa suosittu valinnaisaine peruskoulujen yläasteilla. Viimeisinä vuosikymmeninä sen suosio on kuitenkin hiipunut, ja yhtenä syynä tähän on voinut vaikuttaa se, että aineen oppikirja on viimeksi uudistettu 1980-luvulla. Oppikirja on sähköisten oppimisalustojen myötä menettämässä merkitystään oppiaineen opetusmateriaalin perusvälineenä. Kuitenkaan sen merkitystä ei voida väheksyä, koska opetuksen rungon perustana kirja on edelleen hyvä väline. Kurssin sisältö, runko ja aihepiirit ovat kätevästi valmiiksi työstetyssä muodossa kirjan kansissa, mutta opetus on silti järjestettävissä opettajan valitsemia pedagogisia menetelmiä monipuolisesti soveltaen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen projektityö. Sen tuottama oppimateriaali on laadittu sähköiseen oppikirjamaiseen muotoon ja ladattu käytettäväksi Pedanet-oppimisportaaliin. Sähköisestä tallennusmuodosta on se etu, että materiaalia voidaan muokata ja päivittää tarpeiden mukaan helposti. Tieto pysyy ajantasaisena. Myös kokonaan uusia aihepiirejä on helppo liittää aiemmin laadittujen kappaleiden lisäksi. Pedanet-portaalista materiaali on julkisesti ladattavissa ja siitä voidaan tarpeen vaatiessa tulostaa oppilaille myös paperinen versio.
Opinnäytetyötä on tukenut Jouko Tuovolan säätiö Vampulasta. This thesis has been created for the municipality of Nivala. Thesis includes study material for an optional course in forestry and natural resources for the comprehensive school upper grades (8 - 9). Material includes a package for 32 study hours (20 chapters). The latest comprehensive school curriculum (2014) enables short optional courses to be arranged if the course meets local demands and interests. The lack of a suitable collection of study material has been a hinderance for organising this kind of short courses. The information exists and is available in the internet and in printed media, but it is time consuming to search and filter the needed information. The aim of this project type thesis was to ease the above mentioned task of teachers and pupils by offering a ready-made textbook type material in the internet.
Traditionally “Agriculture and forestry” as a subject has been among the optional courses in Finland, and it was quite popular subject during the 1980’s and 1990’s. This popularity has decreased during the past decades. One of the reasons for this negative trend may be the lack of suitable study material. Latest textbook of this subject was released in the 1980’s and no updates have been done since. The importance of a textbook as a study material has been reducing as a result of the digitalization. Despite this, there is a need for such kind of material, because it makes the planning and conducting the course easier for the teacher and to the pupils. This thesis strives to create a collection of topics and information which forms a base for the course. The teacher’s task is to choose the pedagogy and methods which are to be used in the guidance of the learning process.
The produced material is in digital form and it has been uploaded to a portal called “Pedanet”. The material is easily downloadable from the portal for any user and the copyright owner can edit and update it if needed. Alternatively, a paper version can be printed for the pupils.
This thesis has been supported by The Foundation of Jouko Tuovola.
Maa- ja metsätalous oli vielä 1980˗1990-lukujen taitteessa suosittu valinnaisaine peruskoulujen yläasteilla. Viimeisinä vuosikymmeninä sen suosio on kuitenkin hiipunut, ja yhtenä syynä tähän on voinut vaikuttaa se, että aineen oppikirja on viimeksi uudistettu 1980-luvulla. Oppikirja on sähköisten oppimisalustojen myötä menettämässä merkitystään oppiaineen opetusmateriaalin perusvälineenä. Kuitenkaan sen merkitystä ei voida väheksyä, koska opetuksen rungon perustana kirja on edelleen hyvä väline. Kurssin sisältö, runko ja aihepiirit ovat kätevästi valmiiksi työstetyssä muodossa kirjan kansissa, mutta opetus on silti järjestettävissä opettajan valitsemia pedagogisia menetelmiä monipuolisesti soveltaen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen projektityö. Sen tuottama oppimateriaali on laadittu sähköiseen oppikirjamaiseen muotoon ja ladattu käytettäväksi Pedanet-oppimisportaaliin. Sähköisestä tallennusmuodosta on se etu, että materiaalia voidaan muokata ja päivittää tarpeiden mukaan helposti. Tieto pysyy ajantasaisena. Myös kokonaan uusia aihepiirejä on helppo liittää aiemmin laadittujen kappaleiden lisäksi. Pedanet-portaalista materiaali on julkisesti ladattavissa ja siitä voidaan tarpeen vaatiessa tulostaa oppilaille myös paperinen versio.
Opinnäytetyötä on tukenut Jouko Tuovolan säätiö Vampulasta.
Traditionally “Agriculture and forestry” as a subject has been among the optional courses in Finland, and it was quite popular subject during the 1980’s and 1990’s. This popularity has decreased during the past decades. One of the reasons for this negative trend may be the lack of suitable study material. Latest textbook of this subject was released in the 1980’s and no updates have been done since. The importance of a textbook as a study material has been reducing as a result of the digitalization. Despite this, there is a need for such kind of material, because it makes the planning and conducting the course easier for the teacher and to the pupils. This thesis strives to create a collection of topics and information which forms a base for the course. The teacher’s task is to choose the pedagogy and methods which are to be used in the guidance of the learning process.
The produced material is in digital form and it has been uploaded to a portal called “Pedanet”. The material is easily downloadable from the portal for any user and the copyright owner can edit and update it if needed. Alternatively, a paper version can be printed for the pupils.
This thesis has been supported by The Foundation of Jouko Tuovola.