Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Utmaningar med att driva ett 3PL-lager

Schalin, Henna (2019)

 
Avaa tiedosto
Henna_Schalin_Examensarbete.pdf (550.6Kt)
Lataukset: 


Schalin, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123127981
Tiivistelmä
Logistiken är ett område som ständigt växer och utvecklas. De centrala drivkrafterna bakom utvecklingen av logistiken är kostnader, intäkter och kapital. Enligt den traditionella definitionen omfattar logistiken de 7 R:en; Rätt vara eller service, Rätt kvantitet, i Rätt skick, på Rätt plats, vid Rätt tidspunkt, hos Rätt kund och till Rätt kostnad. Men hur lyckas ett 3PL-lager uppfylla dessa och många andra krav (som t.ex. krav på leveransservicen) som ställs av uppdragsgivaren?

Syftet med arbetet är att framställa utmaningarna vid utkontraktering av lagerverksamheten ur serviceproducentens synvinkel. Som forskningsmetod används kvalitativa semi-strukturerade intervjuer som ställs upp med hjälp av en intervjuguide. Intervjuguiden ställer upp ramen för intervjuerna, men den ger också utrymme för öppen diskussion med informanterna.

I teorin syns Du Pont-schemat och drivkrafterna bakom utvecklingen av logistiken som centrala teman när det gäller att driva framgångsrik verksamhet inom logistik. Målsättningar, motiv och fakta som teorin också presenterar anknyts omgående tillbaka till schemat och drivkrafterna. Ett annat begrepp som också visar sig vara centralt genom studien är leveransservicen. I resultaten framkommer leveransservicen också som kärnan för 3PL-lagrens verksamhet.

Integration av IT-system är utmanande för många 3PL-lager, eftersom det kan vara en dyr och tidskrävande process. Dessutom måste IT-systemen ständigt utvecklas för att motsvara kundens förväntningar. Personal är en annan faktor som upplevs som en utmaning inom 3PL-lagring. Utmaningen är att hitta de rätta människorna som är tillräckligt motiverade och kunniga. Vidare anses konkurrensen vara hård och därmed är det bl.a. utmanande att få nya kunder till lagren. Kunderna hittar lagren huvudsakligen genom word-of-mouth-effekten dvs. exempelvis via rekommendationer från andra företag. Den största utmaningen som framkommer i resultaten är dock förutsägbarheten av volymer. Den påverkas bl.a. av säsonger, kampanjer etc. Utmaningen är att kunna behärska utrymmena man har utan att de står för tomma eller alltför fulla.

Ifrån kundens perspektiv är utkontraktering välbeskrivet och det finns rekommendationer om hur man skall gå tillväga när man vill utkontraktera. Forskningen borde bättre ta hänsyn till serviceproducentens synvinkel. Resultaten i detta arbete ger bara en inblick i vilka utmaningarna kan vara, eftersom så få informanter intervjuats och därmed kan man inte på basis av resultaten generalisera. Bredare forskning kunde hjälpa att bygga upp ramar för 3PL-lagring och hur det lönar sig att driva verksamheten.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste