Kansainvälisten matkailijoiden odotukset kansallispuiston ravitsemispalveluista
Pietilä, Liisa (2009)
Pietilä, Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904292288
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Leppävaara
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Kuluttajapalvelut
Liisa Pietilä
Kansainvälisten matkailijoiden odotukset kansallispuiston ravitsemispalveluista
Espoossa sijaitsevan Nuuksion kansallispuiston palvelutarjontaa tullaan laajentamaan ja ulkoilualueena kehittämään sekä kansallisesti että kansainvälisesti tulevaisuudessa. Espoon Solvallan urheiluopiston läheisyyteen rakennettava Nuuksiokeskus on arvioitu avattavan vuonna 2011 ja sen kohderyhmäksi on määritelty ensisijaisesti vapaa-ajanmatkailijoista ulkomaiset ja kongressivieraat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa Nuuksion kansallispuistolle siitä, millaisia ravitsemispalveluja kansainväliset matkailijat arvostavat. Tavoitteena oli selvittää millaisia ravitsemispalveluja kansainväliset matkailijat odottavat kansallispuistolta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella käyttäen apuna survey-kyselyä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla perusjoukolta, jonka muodostaa kokous- ja kongressihotelli Radisson SAS Seasiden 443 kansainvälistä asiakasta. Tutkimuksen otos valittiin Radisson SAS Seasiden asiakasrekisteristä yksinkertaista satunnaisotantaa käyttäen. Perusjoukosta saatu otos käsittää 100 kyselyn toteutuksen aikaan hotellissa vieraillutta kansainvälistä asiakasta. Tutkimuksesta saadut tulokset käsiteltiin ristiintaulukoinnin avulla, etsien samalla riippuvuuksia muuttujien väliltä Khiin neliö-testiä käyttäen.
Sadasta kansainvälisestä matkailijasta hyvin tärkeinä ravitsemispalveluina Nuuksion kansallispuistossa piti retkiruokailua (60 %), kahvilaa (40 %)ja ruokaravintolaa (36 %). Tilausravintola koettiin pääosin tärkeäksi (37 %) mutta elintarvikekauppa (41 %) ja tilauskahvila (38 %) ei tär-keiksi palveluiksi. Baaria (53 %) ja yökerhoa (86 %) ei koettu lainkaan tärkeiksi ravitsemispalveluiksi Nuuksion kansallispuistossa. Kaikkien eli sadan kyselyyn vastanneen mukaan henkilökunnan ammattitaito ja ystävällisyys (53 %) ja tuotteen korkea laatu (49 %) todettiin hyvin tärkeiksi palvelun laatutekijöiksi. Nopea palvelu (47 %), tuotteen ja palvelun edullisuus (45 %), monipuolinen tuotevalikoima (49 %) ja paikan viihtyisyys (45 %) koettiin pääasiassa tär-keiksi ravitsemispalvelujen laatutekijöiksi. Palveluntarjoajan mainetta ja uskottavuutta (33 %) ei koettu tärkeäksi ravitsemispalvelujen laatutekijäksi. Muita esiin tulleita asioita olivat suomalaisuuden ja suomalaisien perinteiden korostaminen palveluissa.
Asiasanat: Nuuksion kansallispuisto, kansainväliset matkailijat, asiakasodotukset ja ravitse-mispalvelut
Palvelujen tuottaminen ja johtaminen
Kuluttajapalvelut
Liisa Pietilä
Kansainvälisten matkailijoiden odotukset kansallispuiston ravitsemispalveluista
Espoossa sijaitsevan Nuuksion kansallispuiston palvelutarjontaa tullaan laajentamaan ja ulkoilualueena kehittämään sekä kansallisesti että kansainvälisesti tulevaisuudessa. Espoon Solvallan urheiluopiston läheisyyteen rakennettava Nuuksiokeskus on arvioitu avattavan vuonna 2011 ja sen kohderyhmäksi on määritelty ensisijaisesti vapaa-ajanmatkailijoista ulkomaiset ja kongressivieraat.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa Nuuksion kansallispuistolle siitä, millaisia ravitsemispalveluja kansainväliset matkailijat arvostavat. Tavoitteena oli selvittää millaisia ravitsemispalveluja kansainväliset matkailijat odottavat kansallispuistolta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella käyttäen apuna survey-kyselyä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla perusjoukolta, jonka muodostaa kokous- ja kongressihotelli Radisson SAS Seasiden 443 kansainvälistä asiakasta. Tutkimuksen otos valittiin Radisson SAS Seasiden asiakasrekisteristä yksinkertaista satunnaisotantaa käyttäen. Perusjoukosta saatu otos käsittää 100 kyselyn toteutuksen aikaan hotellissa vieraillutta kansainvälistä asiakasta. Tutkimuksesta saadut tulokset käsiteltiin ristiintaulukoinnin avulla, etsien samalla riippuvuuksia muuttujien väliltä Khiin neliö-testiä käyttäen.
Sadasta kansainvälisestä matkailijasta hyvin tärkeinä ravitsemispalveluina Nuuksion kansallispuistossa piti retkiruokailua (60 %), kahvilaa (40 %)ja ruokaravintolaa (36 %). Tilausravintola koettiin pääosin tärkeäksi (37 %) mutta elintarvikekauppa (41 %) ja tilauskahvila (38 %) ei tär-keiksi palveluiksi. Baaria (53 %) ja yökerhoa (86 %) ei koettu lainkaan tärkeiksi ravitsemispalveluiksi Nuuksion kansallispuistossa. Kaikkien eli sadan kyselyyn vastanneen mukaan henkilökunnan ammattitaito ja ystävällisyys (53 %) ja tuotteen korkea laatu (49 %) todettiin hyvin tärkeiksi palvelun laatutekijöiksi. Nopea palvelu (47 %), tuotteen ja palvelun edullisuus (45 %), monipuolinen tuotevalikoima (49 %) ja paikan viihtyisyys (45 %) koettiin pääasiassa tär-keiksi ravitsemispalvelujen laatutekijöiksi. Palveluntarjoajan mainetta ja uskottavuutta (33 %) ei koettu tärkeäksi ravitsemispalvelujen laatutekijäksi. Muita esiin tulleita asioita olivat suomalaisuuden ja suomalaisien perinteiden korostaminen palveluissa.
Asiasanat: Nuuksion kansallispuisto, kansainväliset matkailijat, asiakasodotukset ja ravitse-mispalvelut