Ruotsinkielisen asiakaspalvelun taso Vaasan Prismassa
Pulkkis, Ari-Pekka (2011)
Pulkkis, Ari-Pekka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264803
Tiivistelmä
Kaksikielisyys on Vaasassa ja Vaasan lähikunnissa huomattava voimavara, sillä seudulla asuu paljon ruotsinkielisiä asukkaita. Tämän vuoksi tutkimuksen kohteena on lähellä Mustasaaren kunnan rajaa sijaitseva Vaasan Prisma. Opinnäytetyössä tutkitaan yleisesti Vaasan Prisman asiakastyytyväisyyttä, mutta erityishuomion saa äidinkieleltään ruotsinkielisten asiakkaiden tyytyväisyys Vaasan Prisman ja KPO:n tarjoamiin ruotsinkielisiin palveluihin. Asiakastutkimuksen otantana on 200 asiakasta, joista 76 on äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Lisäksi tutkitaan henkilöstön näkemyksiä omasta kielitaidosta, sen merkityksestä ja kehittämisestä.
Työntekijöiden kielitaidon selvityksen kautta haetaan ideoita ja työvälineitä henkilökunnan kielitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Tutkimukset suoritettiin kyselytutkimuksena. Henkilöstökyselyyn vastasi 42 työntekijää.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että asiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä Vaasan Prisman ruotsinkielisen palvelun tasoon sen kaikilla osa-alueilla, vaikka henkilökunnan taidoissa kehitettävää onkin. Puutteista huolimatta henkilökunnalla on kuitenkin enimmäkseen hyvä ruotsin kielen ymmärryksen taso.
Työntekijöiden kielitaidon selvityksen kautta haetaan ideoita ja työvälineitä henkilökunnan kielitaidon ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Tutkimukset suoritettiin kyselytutkimuksena. Henkilöstökyselyyn vastasi 42 työntekijää.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että asiakkaat ovat pääasiallisesti tyytyväisiä Vaasan Prisman ruotsinkielisen palvelun tasoon sen kaikilla osa-alueilla, vaikka henkilökunnan taidoissa kehitettävää onkin. Puutteista huolimatta henkilökunnalla on kuitenkin enimmäkseen hyvä ruotsin kielen ymmärryksen taso.