Käsikirjoituksen merkitys leikkaajalle : Vertailussa draama- ja tosi-tv-tuotanto
Mehtola, Terhi (2011)
Mehtola, Terhi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274980
Tiivistelmä
Leikkaaja on tarinankertoja, joka kertoo tarinaa kuvatusta materiaalista. Käsikirjoittaja on kuitenkin alkuperäistarinan äiti, jonka sanoista kuvattu materiaali on syntynyt. Vaikka käsikirjoittaja ja leikkaaja työskentelevätkin tuotannossa lähes ääripäissä toisistaan, alkuperäisen käsikirjoituksen merkitystä leikkaajan työhön ei voi vähätellä.
Opinnäytetyössäni pohdin käsikirjoituksen merkitystä leikkaajalle keskittyen fiktiiviseen draamaan ja dokumentaariseen tosi-tv:seen. Pyrin esittelemään erilaisia työtapoja ja tuomaan esille kunkin työtavan hyvät ja huonot puolet.
Miten käsikirjoitus tai sen puuttuminen vaikuttaa leikkaajan työhön? Onko sillä vaikutusta lopputulokseen, missä vaiheessa leikkaaja otetaan mukaan työryhmään?
Pohdin aihettani ammattilaisten haastattelujen ja kahden leikkaamani toisistaan eroavan tv-sarjan kautta. Työnäytteinäni toimii Jari Halosen “Kalevala”, kolmiosaisen minidraamasarja ja Saku Pollarin ja Juha-Pekka Ristmerin ohjaama “Muodin kulisseissa” dokumentaarisen tosi-tv –sarja.
Opinnäytetyössäni pohdin käsikirjoituksen merkitystä leikkaajalle keskittyen fiktiiviseen draamaan ja dokumentaariseen tosi-tv:seen. Pyrin esittelemään erilaisia työtapoja ja tuomaan esille kunkin työtavan hyvät ja huonot puolet.
Miten käsikirjoitus tai sen puuttuminen vaikuttaa leikkaajan työhön? Onko sillä vaikutusta lopputulokseen, missä vaiheessa leikkaaja otetaan mukaan työryhmään?
Pohdin aihettani ammattilaisten haastattelujen ja kahden leikkaamani toisistaan eroavan tv-sarjan kautta. Työnäytteinäni toimii Jari Halosen “Kalevala”, kolmiosaisen minidraamasarja ja Saku Pollarin ja Juha-Pekka Ristmerin ohjaama “Muodin kulisseissa” dokumentaarisen tosi-tv –sarja.