Auton turvavarusteiden vaikutus liikennekäyttäytymiseen
Nyström, Tony (2011)
Nyström, Tony
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274904
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia suomalaisten ajotaitoja talviolosuhteissa. Halusin tutkia, miten satunnaisesti valitut koehenkilöt onnistuvat auton pysäyttämisessä ennen tielle tulevaa estettä.
Suunnittelin ajokokeissa käytettävän ajoradan sekä valitsin koeauton, joka mahdollisimman hyvin simu-loisi oikeaa tilannetta liikenteessä. Valmistelin kaksi kyselyä, ennen ajoa sekä ajon jälkeen täytettävän, jotka samalla toimivat koehenkilön itse arviointina. Kyselytuloksia ja ajokokeiden tuloksia vertaamalla sain selville, miten henkilöt todellisuudessa hallitsivat jarrutuksen, ABS-jarruilla sekä ilman. Sain työhöni tueksi Liikenneturvalta tilastoja vuodelta 2009, joista selvisi mm. kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien mahdolliset syyt, olosuhteet sekä paikat.
Näiden faktojen tuella pystyin tekemään johtopäätöksen, että suurin osa liikenneturmista tapahtuu otolli-sissa ajo-olosuhteissa ilman ylinopeutta sekä autoilla, joissa on ABS-jarrut käytössä. Tästä voi tehdä joh-topäätöksen, että syy onnettomuuteen on suurimmassa osassa liian lyhyestä toiminta-ajasta eli ennakoin-nin puutteesta.
Näissä olosuhteissa ja näillä mahdollisuuksilla sain onnistuneita tuloksia, joista jokainen lukija voi tehdä omat johtopäätöksensä. Koehenkilöiden vastausten perusteella onnistuin opinnäytetyöni tavoitteessa ja pystyin vaikuttamaan suurimman osan ajattelutapaan, mitä tulee auton hallintaan talviolosuhteissa.
Suunnittelin ajokokeissa käytettävän ajoradan sekä valitsin koeauton, joka mahdollisimman hyvin simu-loisi oikeaa tilannetta liikenteessä. Valmistelin kaksi kyselyä, ennen ajoa sekä ajon jälkeen täytettävän, jotka samalla toimivat koehenkilön itse arviointina. Kyselytuloksia ja ajokokeiden tuloksia vertaamalla sain selville, miten henkilöt todellisuudessa hallitsivat jarrutuksen, ABS-jarruilla sekä ilman. Sain työhöni tueksi Liikenneturvalta tilastoja vuodelta 2009, joista selvisi mm. kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien mahdolliset syyt, olosuhteet sekä paikat.
Näiden faktojen tuella pystyin tekemään johtopäätöksen, että suurin osa liikenneturmista tapahtuu otolli-sissa ajo-olosuhteissa ilman ylinopeutta sekä autoilla, joissa on ABS-jarrut käytössä. Tästä voi tehdä joh-topäätöksen, että syy onnettomuuteen on suurimmassa osassa liian lyhyestä toiminta-ajasta eli ennakoin-nin puutteesta.
Näissä olosuhteissa ja näillä mahdollisuuksilla sain onnistuneita tuloksia, joista jokainen lukija voi tehdä omat johtopäätöksensä. Koehenkilöiden vastausten perusteella onnistuin opinnäytetyöni tavoitteessa ja pystyin vaikuttamaan suurimman osan ajattelutapaan, mitä tulee auton hallintaan talviolosuhteissa.