Ambiance : Käyttöliittymäsuunnittelu sähköajoneuvokonseptiin
Miettinen, Jesse (2011)
Miettinen, Jesse
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295258
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli luoda uudenlainen käyttöliittymä ihmisen ja laitteen väliselle
vuorovaikutukselle syvemmän ihmistuntemuksen keinoin. Suunnittelutyön kannalta työssä oli
tarkoitus tarkastella ihmistä psykologisesti ja aistillisesti älykkäänä olentoja, jonka toiminnan ja
tunteiden huomioon ottaminen suunnittelutyössä olisi yhä tärkeämmässä roolissa. Työn
teoriaosuudella luotiin ymmärrystä niin ihmisen automatisoituneista kuin tiedostamattomista ja
tietoisista rutiineista ja toiminteista. Sen rinnalla asiaa tarkasteltiin tulevaisuuden ja koneiden
näkökulmasta ja niiden tuomista mahdollisuuksista. Työn tavoitteeseen pääseminen vaati näiden
kahden, ihmisen ja koneen, älykkäiden ominaisuuksien yhdistämistä sulavalla ja järkevällä tavalla.
Luonnostelujen ja mallinnuksien avulla tutkittiin ja tuettiin teorian pohjalta syntyneiden ideoiden
toimivuutta muotoilullisin keinoin. Suunnitteluntyön loppuvaiheessa järjestettiin suunnittelutyön
todenmukaisuuden kannalta tärkeä käytettävyystesti, jossa testihenkilöt laitettiin käyttämään
käyttöliittymästä tehtyä prototyyppiä. Mielipidekyselyiden ja videonauhojen analysoinnin pohjalta
nousi esiin useita sokeita pisteitä joita ei itse suunnittelijana enää kyennyt huomaamaan.
Parannusten kautta lopputuloksena työstä syntyi Ihmisen toiminnan, tunteet ja aistit huomioon
ottava ja erityisesti niiden jatkeena toimiva käyttöliittymä kolmipyöräiseen
sähköajoneuvokonseptiin, tarkoituksenaan luoda miellyttävämpi suhde ihmisen ja koneen väliselle
vuorovaikutukselle.
vuorovaikutukselle syvemmän ihmistuntemuksen keinoin. Suunnittelutyön kannalta työssä oli
tarkoitus tarkastella ihmistä psykologisesti ja aistillisesti älykkäänä olentoja, jonka toiminnan ja
tunteiden huomioon ottaminen suunnittelutyössä olisi yhä tärkeämmässä roolissa. Työn
teoriaosuudella luotiin ymmärrystä niin ihmisen automatisoituneista kuin tiedostamattomista ja
tietoisista rutiineista ja toiminteista. Sen rinnalla asiaa tarkasteltiin tulevaisuuden ja koneiden
näkökulmasta ja niiden tuomista mahdollisuuksista. Työn tavoitteeseen pääseminen vaati näiden
kahden, ihmisen ja koneen, älykkäiden ominaisuuksien yhdistämistä sulavalla ja järkevällä tavalla.
Luonnostelujen ja mallinnuksien avulla tutkittiin ja tuettiin teorian pohjalta syntyneiden ideoiden
toimivuutta muotoilullisin keinoin. Suunnitteluntyön loppuvaiheessa järjestettiin suunnittelutyön
todenmukaisuuden kannalta tärkeä käytettävyystesti, jossa testihenkilöt laitettiin käyttämään
käyttöliittymästä tehtyä prototyyppiä. Mielipidekyselyiden ja videonauhojen analysoinnin pohjalta
nousi esiin useita sokeita pisteitä joita ei itse suunnittelijana enää kyennyt huomaamaan.
Parannusten kautta lopputuloksena työstä syntyi Ihmisen toiminnan, tunteet ja aistit huomioon
ottava ja erityisesti niiden jatkeena toimiva käyttöliittymä kolmipyöräiseen
sähköajoneuvokonseptiin, tarkoituksenaan luoda miellyttävämpi suhde ihmisen ja koneen väliselle
vuorovaikutukselle.