Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kilpailijoiden kartoitus kilpailija-analyysin avulla Helsingin markkina-alueella Case: Yritys X

Jousala, Sanna (2011)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Jousala_Sanna.pdf (779.2Kt)
Lataukset: 


Jousala, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104264859
Tiivistelmä
Kilpailija-analyysi tarkoittaa tiedonhankintatapaa ja analyysia, jossa kohteena on yleensä jokin tietty yritys tai toimiala. Kilpailija-analyysin tarkoituksena on laatia tarkka kuvaus yrityksen kilpailijoiden mahdollisista tulevista toimenpiteistä, kilpailijoiden taloudellisesta tilasta, kilpailijoiden tilanteesta nykyhetkellä sekä kilpailijoiden todennäköisistä reaktioista muiden yritysten mahdollisesti aloittamiin strategiatoimiin. Kilpailijoiden vertailussa tutkitaan kilpailija-analyysin avulla saatuja tietoja ja verrataan niitä omiin aikaansaannoksiin. Näiden pohjalta tehdään johtopäätöksiä eroista ja yhteneväisyyksistä sekä suunnitellaan toimenpiteitä oman toiminnan tehostamiseksi ja parantamiseksi.

Työssäni tutkin toimeksiantajani kilpailijoita juhlapalvelualalla, Helsingin markkina-alueella. Päämääränä oli tuottaa uutta tietoa toimeksiantajalleni ja ehdottaa toimenpiteitä heidän toimintansa tehostamiseksi. Analyysin avulla pyrittiin selvittämään toimeksiantajan asemaa tämänhetkisillä markkinoilla kilpailijoihin nähden. Kilpailijat määriteltiin toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Ne olivat Helsingin markkina-alueelta isompia samaa toimialaa edustavia yrityksiä, kuin yritys X. Aineistona käytettiin yritysten vuosikertomuksia, Internet-sivustoja, Pro finder B2B:stä sekä Patentti- ja rekisterihallituksen kaupparekisteristä saatuja tietoja.

Tutkimuksessa tehdyn analyysin avulla saatiin selville, että toimeksiantajan asema kilpailijoihin nähden näyttää hyvältä. Se voi säilyttää hyvän asemansa markkinoilla, mutta kaipaa pieniä muutoksia strategian ja markkinoinnin käytännön toteutukseen. Tuloksien perusteella kilpailija-analyysiä tulisi tehdä koko ajan jollakin asteella. Kilpailijoiden tiedot sekä markkinat muuttuvat jatkuvasti, ja siksi olisi tärkeää osata ennakoida muiden toimia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste