Kulturella dimensioner i affärskulturen - med fokus på Finland och Nederländerna
Sillanpää, Kristian (2011)
Sillanpää, Kristian
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104295281
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka och jämföra affärskulturen mellan Finland och Nederländerna utgående från Geert Hofstede´s kulturella dimensioner. Samtidigt ges en beskrivning av affärskulturer i Europa, och vilka problem som kan uppstå i kulturell anpassning. Vidare behandlas i korthet ledarens betydelse i affärsverksamheten och vad som kännetecknar en bra ledare. I arbetets teoridel presenteras också innebörden av kulturella dimensionerna samt avslutas med en utförligare beskrivning av Finlands och Nederländernas affärskultur. Den empiriska undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer med personer som har arbetserfarenhet från både Finland och Nederländerna. Intervjupersonerna hade olika bakgrund och arbetade i olika stora företag. Intervjuerna gav innehållsrika och varierande svar och man kunde dra vissa gemensamma slutsatser på basen av intervjusvaren. Lärdomsprovets resultat visar att den finländska och holländska affärskulturen i det stora hela är likadan. Största skillnaderna som framgick var holländarnas raka sätt att uttrycka sig och förmåga att bättre hantera ostrukturerade situationer jämfört med finländarna. Finländarna ansågs däremot vara femininare i sina värderingar, och till en viss del ansågs det att finländska organisationerna är mera hierarkiska och beslutsfattandet mera centraliserat. The purpose of this thesis is to examine and compare the business culture between Finland and the Netherlands, based on Geert Hofstede's cultural dimensions. The thesis also presents a description of the business cultures in Europe and the problems that may arise in cultural adaptation. It also takes a brief look at the leader's role in business and what is characteristic for a good leader. The theory part also presents the significance of cultural dimensions, and concludes with a detailed description of the Finnish and Dutch business culture. The empirical study was conducted through interviews with people who have work experience in both Finland and the Netherlands. The interviewees have different backgrounds and have worked in various sized companies. The interviews resulted in interesting and varied responses, on the basis of which conclusions could be made. The result shows that the Finnish and Dutch business culture on the whole is similar, although there are some differences. The main differences were the Dutch straightforward way to express themselves and the ability to better manage unstructured situations. The Finns however, were seen to be more feminine in their values and to a certain extent, the Finnish organizations were considered to be more hierarchical and the decision making more centralized.