Eteviä emäntiä, viisaita valistajia - Tarinallistaminen historian välittäjänä ammatillisessa oppilaitoksessa : Koulutuskeskus Salpaus
Silvonen, Eija (2020)
Silvonen, Eija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001281680
Tiivistelmä
Koulutuskeskus Salpaus on monialainen ammatillinen oppilaitos, jolla on pitkä ja rikas, monimuotoinen historia. Oppilaitoksen vaiheista saa tietoa laadituista historiikeista, mutta usein ne pohjautuvat erilaiseen tilastotietoon jättäen ihmisten kokemukset huomiomatta.
Opinnäytetyön tavoite on tehdä historiaa näkyväksi tuotteistamalla tarinoita. Tarinat sekä kehittämisideat niiden tuotteistamiseksi ovat opinnäytetyön tuotoksia, joiden on tarkoitus palvella organisaatiota myös tulevaisuudessa. Tarinat tullaan hyödyntämään Koulutuskeskus Salpauksessa olevassa näyttelyssä. Tämän tutkielman tarkoituksena on myös rohkaista tapoja käyttää historiatietoa monin tavoin.
Opinnäytetyön kontekstina on ammatillinen koulutus ja työ käsittelee kolmea tapauskoulua.
Tutkimuskysymyksinä esitän, miten tarinat tuotteistetaan, sekä miten historiatieto ja tarinat palvelevat oppilaitoksen toimintaa? Lisäksi selvitän, millaista tietoa ja aineistoa tarvitaan, jotta voidaan tuottaa verkkonäyttely oppilaitokseen. Benchmarkkauskohteena on Haapaveden kasvitarha- ja keittokoulu, joka perustettiin samaan aikaan kuin yksi tapauskouluista, Orimattilan emäntäkoulu 1890-luvulla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä ovat haastattelut, benchmarking sekä kirjalliset lähteet. Taustoitan ammatillista koulutusta, sen kehitystä maassamme sekä Päijät-Hämeessä liittämällä tapauskoulut tähän kontekstiin.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyy kertomuksia tapauskoulujen historiasta. Aineisto kerätään haastattelemalla tapauskoulujen henkilöstöä sekä kirjallisista lähteistä. Tarinat syntyvät yhdistämällä haastatteluissa saatua tietoa sekä niihin liittyvää kirjallista arkistoaineistoa.
Opinnäytetyön tavoite on tehdä historiaa näkyväksi tuotteistamalla tarinoita. Tarinat sekä kehittämisideat niiden tuotteistamiseksi ovat opinnäytetyön tuotoksia, joiden on tarkoitus palvella organisaatiota myös tulevaisuudessa. Tarinat tullaan hyödyntämään Koulutuskeskus Salpauksessa olevassa näyttelyssä. Tämän tutkielman tarkoituksena on myös rohkaista tapoja käyttää historiatietoa monin tavoin.
Opinnäytetyön kontekstina on ammatillinen koulutus ja työ käsittelee kolmea tapauskoulua.
Tutkimuskysymyksinä esitän, miten tarinat tuotteistetaan, sekä miten historiatieto ja tarinat palvelevat oppilaitoksen toimintaa? Lisäksi selvitän, millaista tietoa ja aineistoa tarvitaan, jotta voidaan tuottaa verkkonäyttely oppilaitokseen. Benchmarkkauskohteena on Haapaveden kasvitarha- ja keittokoulu, joka perustettiin samaan aikaan kuin yksi tapauskouluista, Orimattilan emäntäkoulu 1890-luvulla.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä ovat haastattelut, benchmarking sekä kirjalliset lähteet. Taustoitan ammatillista koulutusta, sen kehitystä maassamme sekä Päijät-Hämeessä liittämällä tapauskoulut tähän kontekstiin.
Opinnäytetyön tuotoksina syntyy kertomuksia tapauskoulujen historiasta. Aineisto kerätään haastattelemalla tapauskoulujen henkilöstöä sekä kirjallisista lähteistä. Tarinat syntyvät yhdistämällä haastatteluissa saatua tietoa sekä niihin liittyvää kirjallista arkistoaineistoa.