Työtyytyväisyys Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:ssä
Juttula, Sanna (2011)
Juttula, Sanna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105015431
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijöiden työtyytyväisyyttä. Tutkimuksessa etsitään vastauksia siihen, ovatko Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijät tyytyväisiä työhönsä, mitkä asiat vaikuttavat heidän työtyytyväisyyteensä ja miten heidän työtyytyväisyyttään voidaan parantaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työtyytyväisyyden määritelmistä, työtyytyväisyyteen liittyvistä teorioista ja työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä työn eri muodoista. Tutkimuksessa käsitellään kolmea työtyytyväisyyteen liittyvää teoriaa: Maslow’n motivaatioteoriaa, Herzbergin kaksifaktoriteoriaa ja Lawlerin odotusarvoteoriaa.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla keväällä 2011. Kyselyyn vastasi yhdeksän Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijää. Kyselylomake sisälsi sekamuotoisia, monivalinta- ja avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset teemoitettiin.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijät ovat pääasiassa tyytyväisiä työhönsä. Työntekijät ovat tyytyväisiä työpaikan ilmapiiriin ja suhteisiin muihin työntekijöihin. Parannettavaa on vastaajien mukaan sisäisessä tiedonkulussa ja työmäärässä. Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijöiden työtyytyväisyyteen vaikuttavat eniten palkka, työilmapiiri ja työpaikan varmuus.
Tutkimustulosten mukaan työtyytyväisyyttä voidaan Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:ssä parantaa vakiinnuttamalla sisäistä tiedonkulkua ja järjestämällä yhteistä toimintaa. Työtyytyväisyys paranisi myös jos työn johdolta saisi palautetta hyvin tehdystä työstä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työtyytyväisyyden määritelmistä, työtyytyväisyyteen liittyvistä teorioista ja työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä työn eri muodoista. Tutkimuksessa käsitellään kolmea työtyytyväisyyteen liittyvää teoriaa: Maslow’n motivaatioteoriaa, Herzbergin kaksifaktoriteoriaa ja Lawlerin odotusarvoteoriaa.
Tutkimus on laadullinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla keväällä 2011. Kyselyyn vastasi yhdeksän Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijää. Kyselylomake sisälsi sekamuotoisia, monivalinta- ja avoimia kysymyksiä, joiden vastaukset teemoitettiin.
Tutkimuksesta käy ilmi, että Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijät ovat pääasiassa tyytyväisiä työhönsä. Työntekijät ovat tyytyväisiä työpaikan ilmapiiriin ja suhteisiin muihin työntekijöihin. Parannettavaa on vastaajien mukaan sisäisessä tiedonkulussa ja työmäärässä. Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:n työntekijöiden työtyytyväisyyteen vaikuttavat eniten palkka, työilmapiiri ja työpaikan varmuus.
Tutkimustulosten mukaan työtyytyväisyyttä voidaan Ounasvaaran Hiihtokeskus Oy:ssä parantaa vakiinnuttamalla sisäistä tiedonkulkua ja järjestämällä yhteistä toimintaa. Työtyytyväisyys paranisi myös jos työn johdolta saisi palautetta hyvin tehdystä työstä.